Hyppää pääsisältöön

Pro jätti lakkovaroituksen ict-alan sopimusneuvotteluista

Kuva: Shutterstock
Ict-alan sopimusneuvottelut juntturassa. Työnantajat vaativat oikeutta puuttua palkanlisiin yksilösopimuksilla. Pro vaatii palkankorotusmallissa painotusta alan pienipalkkaisille. Lakkoaika on 25.4. - 8.5.2022. Sen piirissä on noin 12 000 toimihenkilöä ja asiantuntijaa.

Pro jätti lakkovaroituksen ict-alan sopimusneuvotteluista

Julkaistu 10.04.2022 klo 17:01
Uutiset

Ammattiliitto Pro on jättänyt lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle ja Palvelualojen työnantajaliitolle Paltalle sunnuntaina 10.4.2022. Työtaistelu toteutetaan ajalla 25.4. - 8.5.2022. Se koskee kaikkia teleoperaattoreita, verkonrakennusyhtiöitä ja niiden alihankkijayrityksiä, joissa noudatetaan Pron ja Paltan välistä työehtosopimusta. Sopimuksen piirissä on noin 12 000 toimihenkilöä ja asiantuntijaa.

Alan työehtosopimusneuvotteluja on käyty joulukuusta lähtien. Sopimus päättyi 28.2. 2022. Työtaistelu-uhan syynä on työnantajan vaatimus siirtää keskeisiä palkkaan vaikuttavia lisiä sovittavaksi henkikohtaisesti toimihenkilön kanssa osaksi työsopimusta. Tällaisia lisiä kertyy arkipyhäviikkojen työajasta, ylityöstä, lisätyöstä, suurjuhlapyhäkorvauksista ja sunnuntaityöstä.  Ne muodostavat merkittävän osan erityisesti pienipalkkaisten asiakaspalvelutyötä tekevien toimihenkilöiden kuukausiansioista.

Pro on valmis siirtämään edellä mainituista korvauksista neuvottelemista luottamusmiehen kanssa paikallisesti sovittavaksi.

Alan palkkaratkaisusta on myös eriävät näkemykset. Pro vaatii palkkaratkaisua, joka turvaa ansiotason nousun kaikille, mutta erityisesti pienipalkkaisille.  Prolle ei voi hyväksyä Paltan esitystä, jossa iso osa korotuksesta olisi paikallista erää. Se tarkoittaisi selkeää ostovoiman laskua suurelle osalle toimihenkilöistä. Välttämättömien elinkustannusten kuten ruuan ja asumisen merkittävä nousu vaatii erityisesti pienituloisten ostovoiman turvaamista palkankorotuksilla. Se pitäisi olla myös työnantajien ja Paltan hyväksyttävissä.

Jos sopimukseen ei päästä ennen lakon alkamisaikaa, lakko tulee vaikeuttamaan niin yritysten kuin yksityistalouksien tietoteknisten kysymysten ja ongelmien ratkaisemista.