Pro jätti lakkovaroituksen Palvelualojen työnantajat PALTAlle

norra
Pro jätti eilen 1.3.2023 lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle sekä Palvelualojen työnantajat PALTA ry:lle Ilmailutekniikan ammattiyhdistys (ITA) ry:n jäsenistä. Lakko on tarkoitus järjestää 15.3-22.3.2023 välisenä aikana.

Pro jätti lakkovaroituksen Palvelualojen työnantajat PALTAlle

Julkaistu 02.03.2023 klo 08:39

Lakko koskee seuraavien yhtiöiden toimipaikkoja, joissa työskentelee Pron ITA-yhdistyksen jäseniä: GA Telesis Engine Services Oy, DHL Supply Chain Finland Oy, TCR Finland Oy.

Lakko koskee 15.3.2023 kello 06.00–22.3.2023 kello 06.00 välillä alkavia työvuoroja.

Lisäksi ITAn jäsenet tekniikan yrityksissä ovat ylityökiellossa sekä vuoronvaihto- ja komennustyökiellossa, jotka alkavat keskiviikkona 15.3.2023 kello 06.00.

Prolaiset ITA ry:n jäsenet ovat enemmistönä kaikissa kentän tekniikan yrityksissä. Siitä huolimatta prolaisen Ilmailutekniikan ammattiyhdistys (ITA) ry:n jäseniin sovelletaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n ja Ilmailualan Unioni IAU:n välistä työehtosopimusta. Ammattiliitto Pro on jo useiden vuosien ajan yrittänyt käynnistää Paltan ja IAU:n kanssa neuvotteluja ITAn prolaisten jäsenten irrottamiseksi sopimuksesta tai vaihtoehtoisesti mukaan pääsystä sopimuksen osapuoleksi. IAU ja Palta eivät ole näihin neuvottelukutsuihin vastanneet tai neuvotteluille on asetettu kestämättömiä ennakkoehtoja.

– ITA:n prolaiset jäsenet ovat vankina sopimuksessa, johon heillä ei ole pitkään aikaan ollut aitoja vaikutusmahdollisuuksia. Tilanne on työehtojen ja sopimusneuvottelujen kannalta kestämätön. Sopimuksia pitää olla neuvottelemassa ne tahot, jotka ovat sopimuksessa enemmistönä ja joihin niitä myös sovelletaan, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Pron vaatimus on, että se voi solmia ilmailutekniikan jäsenilleen oman työehtosopimuksen tai vaihtoehtoisesti liittää ITAn jäsenet toiseen prolaiseen sopimukseen.