Pro: Olkiluodon ydinvoimalatyömaan saarto mahdollinen

Puheenjohtaja Antti Rinne kommentoi MTV3:n aamussa myös tiukkaa tietä raamisopimukseen: ”Raami ei vielä ole satamassa”. Pro neuvottelee edelleen kiivaasti muun muassa metsäteollisuudessa, kemianalalla sekä ict-alalla.

Pro: Olkiluodon ydinvoimalatyömaan saarto mahdollinen

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja/lähde: Huomenta Suomi MTV3

Ammattiliitot saattavat saartaa Olkiluodon ydinvoimalatyömaan.

Pron puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan Pron sekä työntekijöiden Metalliliiton ja Sähköliiton mahdollinen työmaasaarto olisi vastalause siihen, että Sähköliittoon Suomessa palkkasaatavien vuoksi liittyneitä puolalaisia työntekijöitä on ryhdytty irtisanomaan.

– Työmaasta vastaavat Teollisuuden Voima ja Areva eivät ole tilanteelle korvaansa lotkauttaneet, joten asialle on tehtävä nyt jotain.

Rinne kertoi MTV3:n aamulähetyksessä ydinvoimalatyömaan saarron tarkoittavan käytännössä, että hitsaamisessa tarvittavien kaasujen siirtäminen alueelle estettäisiin.

”Raami ei vielä ole satamassa”

Palkansaaja- ja työnantajaliitoille on asetettu raamisopimukseen liittymisen takarajaksi torstai, kun perjantaina keskusjärjestöt kokoontuvat tarkastelemaan raamin kattavuutta.

Pro neuvottelee edelleen kiivaasti muun muassa metsäteollisuudessa, kemianalalla sekä ict-alalla. Tiistaina illalla raamiin saatiin mukaan rahoitusalan prolaiset, kun sopimus syntyi ja lakonuhka peruuntui.

Rinne muistuttaa, että työehtosopimuksista neuvotteleminen raamin puitteissa ”ei ole se kaikkein helpoin tehtävä”.

– Työmarkkinoille tarvitaan nyt vakautta ja ennakoitavuutta. Raamin toteutuessa sopimukset ovat parhaimmillaan voimassa kolmekin vuotta, siksi raamiin ei voida mennä ehdoitta.

Hän kuitenkin uskoo sopimuksen syntyyn, vaikka ”raami ei vielä satamassa olekaan ja tehtävää on paljon”.

Raamiratkaisun torstain kello 16:n rajasta joudutaan todennäköisesti tinkimään teknisistä syistä, mutta hallituksen maanantaista takarajaa pidetään työmarkkinoilla lopullisena. Keskiviikkoaamuun mennessä Elinkeinoelämän keskusliiton piirissä olevista sopimuksista valmiina oli 47 prosenttia.

Jos raami kaatuisi, valtaosa prolaisista työehtosopimuksista jatkuisi sellaisina kuin ne ehdittiin sopia ennen raamiratkaisun syntyä. Työelämän laadullinen kehittäminen jäisi kuitenkin mitä todennäköisimmin lähivuosina paitsioon.