Pro tempaisi – paikallinen sopiminen puhutti

Pauligilta työpaikkatempauksesta luottamusmies Annika Torssonen ja Pron Ville Varila.
Työajan pidentäminen sujuu parhaiten, kun työaika pitenee muutamia minuutteja joka päivä tai liukuvan työajan kautta. Työajan lisäksi kesälomasuunnitelmat ja lomapaikat kiinnostivat pääkaupunkiseudun työpaikoilla tänään.

Pro tempaisi – paikallinen sopiminen puhutti

Julkaistu 18.05.2016 klo 17:29

Pro Uutiset

Paikallinen sopiminen puhututti keskiviikkona pääkaupunkiseudun työpaikoilla.  Lähes sata Ammattiliitto Pron työntekijää tapasi 22 työpaikalla vanhoja ja uusia jäseniä.

Työpaikoilla haettiin eväitä esimerkiksi siihen, miten olisi syytä sopia, jos työajan pidennys toteutettaisiin paikallisesti sopimalla.

Teknologiateollisuuden yritys Murata Electronicsilla Vantaalla kysyttiin, miten kilpailukykysopimuksen mukainen 24 tunnin työajan pidennys pitäisi toteuttaa.

– Esitimme muratalaisille viisi vaihtoehtoa. Eniten kannatusta sai vuorokautisen työajan lisääminen liukuvan työajan kautta.   Yleisesti ottaen työajan pidentämisestä tuli paljon kritiikkiä, kertoo teknologiateollisuuden sopimusalavastaava Katariina Stoor Ammattiliitto Prosta.

– Huonoimpana vaihtoehtona pidettiin sitä että, työajan pidennys toteutettaisiin täysinä työpäivinä joko muuttamalla arkipyhiä palkattomiksi työpäiviksi tai työskentelemällä esimerkiksi kolmena lauantaina, toteaa sopimusalavastaava Katariina Stoor Prosta.

Useampi sata muratalaista huomasi prolaiset ruokalan vieressä ständillä, ja monet pysähtyivät keskustelemaan työajan pidennyksestä ja ammattiliiton tarjoamista eduista.

lla arvottiin 50 euron lahjakortit.

Samoja asioita tuli esiin vuokra-asuntoyhtiö VVO:lla Ruskeasuolla, kertoo palvelusektorin johtaja Else-Mai Kirvesniemi.

– VVO:lla keskusteluissa oltiin yksimielisiä siitä, että työajan pidentäminen kokonaisina työpäivinä on liian raskasta, Kirvesniemi kertoo.

– Työaikojen pidennys pitäisi toteuttaa päivittäistä työaikaa pidentämällä.

Apu- ja tukivälineitä valmistavalla Respectalla toimihenkilöt ja asiantuntijat halusivat kuulla perusteluja, miksi kuulua liittoon.

– Käytiin hyviä keskusteluja ja uusia jäseniä liittyi liittoon, kertoo sopimusalavastaava Iiris Ben Aissa.

Lomavinkkejä ja lakineuvoja

Ammattiliiton jäseneduista etenkin lomakohteet kiinnostivat työpaikoilla kesän kynnyksellä.

Pron asiantuntijat esittelivät mielellään Pron jäsenetukohteita kuten Holiday Clubin kautta varattavaa Espanjan Calahondaa, Kustavin Lootholmaa, Tammisaaren Kopparötä sekä Leviä. Monen prolaisen kesälomaan kuuluu myös etuhintainen risteily tai festarit kuten Työväen musiikkijuhlat Valkeakoskella tai Järvenpään Puistoblues.

lla puhuttiin jäseneduista.

Jonkun kesän saattavat pelastaa Pron jäsenetuihin kuuluvat yksityiselämän lakipalvelut. Prolaiset saavat lakitoimisto Evershediltä neuvoja esimerkiksi avioehdon ja testamentin laatimiseen tai kiinteistöihin liittyviin asiat.

Pron oma lakiosasto tarjoaa poikkeuksellisen kattavaa palvelua. Ilmainen oikeusapu omissa työsuhdeongelmissa ilman omavastuuosuuksia ja korvauskattoa kiinnostikin uusia jäseniä.

– Työsuhteen ehtojen kiemuroita setvittiin myös DNA:lla, kertoo lakimies ja ICT-alan sopimusalavastaava Kari Tiainen.

Miksi työaika pitenee?

Vaihtoehtona maan hallituksen pakkolakipaketille työmarkkinajärjestöt sopivat kilpailukykysopimuksesta (kiky) 29. helmikuuta 2016. Tarkoitus on, että nykyisten työ- ja virkaehtosopimusten voimassaoloa jatketaan 12 kuukaudella. Työehtosopimuksiin ei tehdä palkkaa tai muita kustannusvaikutteisia työehtoja koskevia muutoksia, mutta työaikaa pidennetään kolmella päivällä.