Hyppää pääsisältöön

Pron paneeli: hallituksen leikkaukset uhkaavat suomalaista kulttuuriperintöä

KirjoittanutJenni Meronen
Pron paneeli: hallituksen leikkaukset uhkaavat suomalaista kulttuuriperintöä
Yhteiskunnan tuki ja valtion rahoitus ovat Suomessa välttämättömiä taiteen tekemiselle, Pron ja Sodankylän elokuvajuhlien järjestämään paneeliin osallistuneet taiteilijat sanovat.

– Kulttuuri on suomalaisten kansallisen identiteetin ydin, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Poliitikkojen puheissa kulttuuri kuitenkin näyttäytyy usein elitistisenä hömppänä tai ylimääräisenä ”koristeena kakun päällä”, josta voi surutta leikata.

– Mielestäni on vaarallinen ajatus lähteä leikkaamaan kulttuurirahoitusta sillä tavalla, että kuihdutetaan se kulttuuri. Koska jos me viisi miljoonaa suomalaista halutaan olla suomalaisia, mikä on kuitenkin oma itseisarvonsa tälle kansakunnalle, niin kyllä, me tarvitsemme oman vahvan kulttuuripohjan ja siitä syntyvän identiteetin, joka poikkeaa kenties muiden eurooppalaisten kansojen identiteetistä, Malinen sanoi Pron ja Sodankylän elokuvajuhlien järjestämässä paneelissa 15.6.

Muun muassa Elokuvasäätiön, Avecin ja Ylen rahoitukseen suunnitelluista leikkauksista, kulttuurin merkityksestä ja kulttuurialaan kohdistuvista uhkakuvista keskustelivat Malisen lisäksi elokuvaohjaajat Saara Cantell ja Oona Airola sekä näyttelijä Martti Suosalo. Kärjistyvä yhteiskunnallinen vastakkainasettelu ja luovien alojen muuttuva asema  -paneelin veti Voima-lehden kustannuspäällikkö Tuomas Rantanen.

Taidetta ei voi tehdä ilman rahaa

Panelistien mukaan yhteiskunnan tuki on useilla kulttuurinaloilla välttämätöntä. Esimerkiksi suomalaisten dokumentti- ja lyhytelokuvien tekeminen olisi ilman niitä rahoittavan Avecin tukea mahdotonta. Siksi Avecin rahoitukseen tehtävillä leikkauksilla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Cantellin mukaan asiat ja rakenteet, joita on rakennettu vuosikymmeniä, on helppo tuhota yhdessä hallituskaudessa.

– Jos me tapetaan dokumentti- tai lyhytelokuvat Suomessa, se ei ole semmoinen, minkä voisi ihan äkkiä polkaista uudestaan, Cantell totesi.

Suosalo totesi koko uransa olevan valtion tukien siivittämä.

– Vaikka kokenut ja suosittu näyttelijä pärjää jo omillaan, totesi Suosalo erityisesti nuorten taiteilijoiden tarvitsevan tukea.

Malinen puolestaan kantoi huolta kulttuurisista kokeiluista, joiden tekeminen vaikeutuu ilman rahoitusta.

– Sellaista suomalaista maailmanperintöä kuin suomalainen kulttuuri ja sen kehittyminen ja suomalainen taide, sitä ei saa tuhota lyhytnäköisillä poliittisilla päätöksillä, Malinen sanoi.

Koko paneelikeskustelu on katsottavissa Youtubessa.