Pron talous tasaisessa tahdissa

Kuva: Shutterstock
Pro toimii 25 miljoonan euron vuosibudjetilla eli liitto painii samassa kokoluokassa kuin 4 000 asukkaan kunnan budjetti.

Pron talous tasaisessa tahdissa

Julkaistu 25.05.2018 klo 17:38

Pro Uutiset

Pron edustajisto hyväksyi tänään perjantaina kokouksessaan Ammattiliitto Pron konsernin tuloslaskelman, taseen ja tilinpäätöksen vuodelta 2017.

Suurin osa Pron toiminnan kuluista oli henkilöstökuluja eli 14 miljoonaa euroa.

- On luonnollista, että kulu on merkittävä, koska työ on asiantuntijatyötä. Prolaisten sopimusten neuvottelu ja työehtojen neuvominen on työvoimavaltaista. Se vaatii henkilöstön läsnäoloa työpaikoilla, kokouksissa ja neuvotteluissa. Jäsenten tilanteet työpaikoilla ovat yksilöllisiä ja vaihtelevia, ne vaativat paneutumista ja riittävästi osaavaa henkilöstöä, toteaa talousjohtaja Jani Salenius Ammattiliitto Prosta.

Pron neuvontapalvelut vastaavat joka päivä jäsenten työsuhdekysymyksiin ja pulmiin. Vuodessa noin 10 000 jäsentä saa apua kysymyksiinsä.  Pro työllisti keskimäärin 147 henkilöä vuonna 2017.

Liitto järjestää koulutusta, tiedotusta, jäsentilaisuuksia ja tarjoaa jäsenvakuutukset. Pro järjestää työelämäkoulutusta pienen kansanopiston verran. Liiton toimintaan kului 11 miljoonaa euroa.

Prolla on oma lakiosasto, joka puolustaa prolaisia oikeudessa. Varoja tarvitaan myös vahingonkorvauksiin ja vastapuolen oikeudenkäyntikuluihin siinä tapauksessa, että juttu hävitään oikeudessa.

Kuten kaikilla muillakin työpaikoilla, kulua syntyy toimitiloista ja laitteista ja tietohallinnosta.

Pro edustaa yksityissektorin asiantuntijoita, joiden työnantajayritykset toimivat globaalisti, joten liittojenkin yhteistyö on tärkeää. Jäsenmaksut kotimaisissa ja kansainvälissä järjestöissä maksavat yhteensä 1,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Talous vakaalla pohjalla

Liitto sai jäsenmaksutuottoa 21,9 miljoonaa euroa vuonna 2017. Vuoden alijäämä oli 2,2 miljoonaa euroa talousarvion mukaisesti ja suunnitellusti. Jäsenmaksukertymään vaikuttaa työttömyyskassamaksu, jonka liitto maksaa työttömyyskassa Prolle. Vuonna 2017 se oli 12,5 euroa kuukaudessa henkilöltä.

- Kun jäsenmaksut riittävät varsinaisen toiminnan kattamiseen, ollaan taloudellisessa tasapainossa. Jos tasapaino menetetään hetkellisesti, sijoitustoiminta tukee varsinaista toimintaa. Sitä varten ei kerätä jäseniltä jäsenmaksuja, kertoo Pron talousjohtaja Salenius.

Taustaukea sijoitustoiminnasta

Pron sijoitustoimintaan käytetyt varat ovat karttuneet vuosikymmenien aikana. Vuonna 2017 Pron sijoitustoiminta tuotti nettona lähes 10,5 miljoonaa euroa. Siitä katetaan liiton toiminnan alijäämä.

Osinkoja ja voitto-osuuksia oli 9, 5 miljoonaa.  Suurin osinko tuli vuokrayhtiö Kojamosta.

Loput siirretään taseeseen vahvistamaan liiton neuvotteluvoimaa. Liiton vakavaraisuus eli tase nousi 126 miljoonaan euroon.

Ammattiliitto Pro muodostaa konsernin, johon kuuluu matkailutoimintaa Levillä, Kustavissa ja Tammisaaressa sekä kongressihotelli Kirkkonummella. Pro toimii Helsingin Ruoholahdessa osittain omistamassaan kiinteistössä.