Rahoitusalan työriidan sovittelu ei ole edennyt

Valtakunnansovittelija Minna Helle.
– Tilanteesta on syytä olla huolissaan, valtakunnansovittelija Helle sanoo.

Rahoitusalan työriidan sovittelu ei ole edennyt

Julkaistu 19.12.2017 klo 10:49
– Tilanteesta on syytä olla huolissaan, valtakunnansovittelija Helle sanoo.

Pro Uutiset/Valtakunnansovittelija

Valtakunnansovittelija Minna Helle on sovitellut rahoitusalan työriitaa eilen sunnuntaina sekä eilen maanantaina. Sovittelu ei ole edennyt.

Valtakunnansovittelijan mukaan tilanne on huolestuttava. Ammattiliittojen työtaistelut uhkaavat rahoitusalaa 28.–29.12.2017.

– Tilanteesta on syytä olla huolissaan. Aika kyllä riittäisi riidan ratkaisemiseen, mutta sovinnon syntyminen edellyttää molemmilta osapuolilta tahtoa ja halua ratkaista riita neuvottelemalla, Helle sanoo.

Sovittelua jatketaan vielä keskiviikkona 20.12.2017 klo 11 valtakunnansovittelijan toimistolla.

Työriidan osapuolina ovat työntekijäpuolella Ammattiliitto Nousu ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Danske Bankin henkilöstöyhdistys Pro ry. Työnantajaosapuolena ovat Finanssiala ry, Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä Sampo Pankin työnantajayhdistys ry. Myös Ylemmät toimihenkilöt YTN ry on ollut mukana sovittelussa, vaikka se ei ole mukana 28.–29.12.2017 uhkaavassa työnseisauksessa. YTN on 30.11.2017 päättyneen rahoitusalan työehtosopimuksen osapuoli.

Mistä rahoitusalan tes-neuvotteluissa on kyse?

13.12.2017 Lakkovaroitus rahoitusalalla - mahdollinen lakko osuu joulun välipäiviin