Reine Lukinmaa pitää huolen kahvista, videoista ja ihmisistä

Reine Lukimaa, Kansallisgallerian av-mestari
KirjoittanutJuho Paavola
KuvaJuho Paavola
Reine Lukimaa, Kansallisgallerian av-mestari
Reine Lukinmaa on Kansallisgallerian av-mestari, joka haastaa itsensä päivittäin: miten keksiä uusia tapoja näyttävän visuaalisuuden luomiseksi näyttelyihin.

Tehdään aluksi kaksi asiaa selväksi. Reine Lukinmaa tykkää puhua paljon, koska hänellä on ihan älyttömän siisti työ. Puhe ja työ kuitenkin saavat astua hetkeksi sivuun, kun kyse on kahvista.

– Kun olin tullut taloon, sain esihenkilöltäni luvan hankkia kahvikoneen. Niitä on muutama mennyt tässä vuosien varrella, Lukinmaa juttelee.

Lukinmaa työskentelee Helsingissä Kansallisgallerian av-mestarina. Työssä yhdistyvät vahva digitaalisen av-tekniikan hallinta ja sen luova räätälöity käyttö. Koska yksikään näyttely tai museoissa tehtävä esitys ei ole samanlainen, tarvitaan välillä tuumaustaukoja. Sellaisia, joihin sopii av-osaston armoitetun baristan valuttama espresso. Sitä Lukinmaa nytkin tarjoaa niin vieraalle kuin työpistelleen saapuvalle työkaverillekin.

Lukinmaan suhde kahviin kertoo hänestä paljon. Hän ei voi ymmärtää arkeen hiipinyttä tapaa, ettei vieraalle tarjota mitään. Työssä kuin työssä tarvitaan osaamisen lisäksi myös tapoja.

– Kahvilla on valtava sosiaalinen voima ja merkitys. Työssä monta kiperää paikkaa on ratkaistu sillä, että pannaan homma tauolle, keitetään kahvit ja mietitään asiaa hetken päästä paremmalla mielellä uudelleen.

Reine Lukinmaa, Kansallisgallerian av-mestari

Työpäivän aikana Reine Lukinmaalla on monta rautaa tulessa ja vähintään yhtä paljon suunnitteilla. Niin kiire ei kuitenkaan koskaan ole, etteikö ehdittäisi keittää espressoja. Kahvihetki luo sosiaalista liimaa, jota tarvitaan jokaisessa työssä.

Töihin lapsuuden leikkikentälle

Lukinmaa aloitti työt Kansallisgalleriassa vuonna 1993. Kansallisgalleriaan kuuluvat Ateneumin taidemuseo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lukinmaa tekee töitä jokaisessa museossa, mutta varsinainen kotipesä on Ateneumin Helsingin rautatieaseman vieressä, lapsuusmaisemissa.

– Kun olin lapsi, asuimme torin toisella puolella kansallisteatterin takana Vilholassa. Minulla oli pari kaveria, joiden perheet asuivat ja työskentelivät Ateneumissa. Silloin Ateneum ja sen pihalla ollut puusaunakin tulivat tutuiksi.

Lukinmaan keittämä espresso on juotu nopeasti ja on aika seurata Lukinmaata Ateneumin uumeniin. Matka vie Ateneumin yläkertaan. Siellä missä ulkoseinässä lukee Concordia res parvae crescunt, on henkilökunnan neuvotteluhuone. Vuonna 2022 tehdyssä remontissa seinään jätetyt tiilet ja kattoparrut muistuttavat Lukinmaata lapsuudesta.

– Tässä oli vintti, missä juoksimme pimeässä pitkospuumaisia siltoja pitkin ja jahtasimme toisiamme. Se aika on jäänyt mieleeni, ja muistan edelleen täällä kulkiessa, miltä paikat näyttivät silloin ja missä kavereideni perheillä oli keittiöt ja kylpyhuoneet.

Reine Lukinmaa, Kansallisgallerian AV-mestari

Reine Lukinmaan osaamisen ytimessä ovat erilaiset näyttelytilojen seinille, kattoon ja lattiaan luotavat videomaisemat. Hyvä av-esitys kasvattaa museokokemusta, mutta ei varasta huomiota tärkeimmältä eli taiteelta itseltään.

Ääni ja valo herättävät näyttelyn eloon

Paikka on sama, mutta aika on eri. Lukinmaan työtä on luoda valon, videoiden ja äänen avulla museoon taidetta ja tiloja, jotka korostavat näyttelyiden erityispiirteitä, mutta eivät varasta huomiota itse asialta.

– Iän myötä oppii sen, että jokaista juttua ei voi käyttää joka paikassa. On osattava valita.

On vaikea kertoa esimerkein, missä Lukinmaan ajatus ja kädenjälki näkyvät, sillä ne siintävät kaikkialla. Lukinmaa tosin toppuuttelee aika lailla. Tulee mieleen, että Lukinmaata ovat valmistaneet haastatteluun vaatimattomuudesta tutut tamperelaiskiekkoilijat Jutila & Helminen.

– Tätä työtä tehdään yhdessä. Yksin mitään ei saa aikaiseksi. Jokaisessa tuotannossa on niin monta eri alojen kovaa ammattilaista, että välillä päätä huimaa, kun mietin, millaisten ihmisten kanssa saan tehdä työtä

Yritetään silti kertoa. Parhaillaan Ateneumissa on esillä Eero Järnefeltin näyttely. Ennen kierrosta museovieraat voivat istahtaa auditorioon kuuntelemaan oppaan alustuksen taiteilijan urasta. Valkokankaalle heijastuu tärkeimpiä töitä suuressa koossa entisajan musiikin saattelemana.

– Olin rakentamassa ensimmäistä multimediaesitystä vuonna 2007, jonka jälkeen olemme kehittäneet sitä jatkuvasti. Nykyinen intro on työkaverini käsialaa.

Näyttelytilassa Lukinmaan työ näkyy erilaisissa seinille, lattiaan ja kattoon valolla heijastetuissa maisemissa, tunnelmakuvissa ja infoteksteissä. Kun korona jylläsi ja sulki taidelaitokset, Lukinmaa tiimeineen projisoi Ateneumin töitä jättikokoisiksi kuvajaisiksi Ateneumin isoimpaan ikkunaan Rautatientorilla kulkevien ihmisten iloksi.

– Kun aloitin, riittävä resepti av-suunnitteluun oli koukku seinään ja valoa tauluun. Siitä on kuljettu aika pitkä matka. Tykkään tosi paljon siitä, että saan jatkuvasti miettiä, miten joku asia hoidetaan.

Reine Lukinmaa, Kansallisgallerian AV-mestari

Suuri osa Lukinmaan työstä syntyy tietokoneen äärellä. Reine Lukinmaa esittelee tekniikkaa, jossa vanhaa käsialaa on ensin muutettu videoksi ja heijastettu lopulta vieraiden nähtäväksi näyttelytilaan.

Uteliaisuus, jatkuva kokeilu ja kuuntelun taito

Kansallisgallerian pyörittäminen vaatii kymmeniä eri ammattiryhmiä, jotka kuuluvat eri ammattiliittoihin. Vuodesta 2018 Lukinmaa on toiminut Kansallisgalleriassa Ammattiliitto Pron pääluottamusmiehenä ja viime vuodet hän on myös istunut Kansallisgallerian hallituksessa työntekijöiden edustajana.

– Kun minua pyydettiin tehtäviin, mietin molempien kohdalla, mitä annettavaa minulla voisi muka olla. Molemmat ovat tosi tärkeitä tehtäviä, joiden kautta saan suoran yhteyden sekä henkilöstöön että työnantajaan. On tosi hienoa, jos huomaan että sitä kautta on löytynyt johonkin asiaan ratkaisu.

Lukinmaa tunnetaan kahvin lisäksi parista muustakin asiasta. Ensimmäinen niistä on se, että hänellä on aina jokin av-kokeilu menossa. Muuten ei keksi, opi tai onnistu.

– Työkaverit kutsuvatkin minua demo-Lukinmaaksi, hän nauraa.

Toinen on se, että vaikka Lukinmaalla on aina kädet täynnä töitä, hänellä on aina myös aikaa. Se on Lukimaan mielestä ihmisen tärkeimpiä ominaisuuksia, etenkin jos sattuu työskentelemään luottamusmiehenä.

– Aina vastausta ei ole, mutta usein ihmiselle tärkeintä on se, että joku kuuntelee häntä ja voi ohjata asiassa eteenpäin. Tässä työssä olen oppinut paljon, mutta tärkein oppi on ollut ehkä se, että puhumisen ohessa olen myös oppinut kuuntelemaan.

Reine Lukinmaa, Kansallisgallerian AV-mestari

Kierros Reine Lukinmaan perässä opettaa, että hänellä on kavereita Ateneumin jokaisessa kolossa. Kuvassa Lukinmaa on vaihtanut kuulumisia Heidi Mikkolan kanssa, joka on kohta lähdössä Ateneum-salin pitämään yleisölle alustusta Eero Järnefeltin töistä.

Fakta: Reine Lukinmaa

Reine Lukinmaa työskentelee av-mestarina Suomen Kansallisgalleriassa. Museoalan grand middle-aged man Kimmo Levän luotsaamaan kokonaisuuteen kuuluvat taidemuseo Ateneumin lisäksi nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo.

Av-mestarina Lukinmaa suunnittelee visuaalisia asioita Ateneumiin ja Sinebrychoffin museoon. Hän tekee työtään muiden av-alan osaajien sekä esimerkiksi kuraattorien, näyttelyarkkitehtien ja museomestareiden kanssa.

Kansallisgalleriassa Lukinmaa toimii Ammattiliitto Pron luottamusmiehenä. Prohon kuuluvat Lukinmaan työkavereista av-osaajien ohessa myös esimerkiksi valokuvaajat ja talotekniikan ammattilaiset.