Strategiapäivityksellä Pro vastaa asiantuntijakentän tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä ja vahvistaa kykyään palvella jäsenistöään, puolustaa palkansaajien työehtoja ja rakentaa edistyksellistä työelämää niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Strategiapäivityksessä on haettu ratkaisuja, joilla liitto voi kaikkein tehokkaimmin rakentaa tasa-arvoista työelämää.
Liiton perustehtävä on olla monialainen työelämän edunvalvoja, joka edistää jäsentensä toimeentuloa, osaamista ja hyvinvointia ja rakentaa sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää, tasa-arvoista ja yhdenvertaista yhteiskuntaa – tai sanalla sanoen: työelämäniloa.
Pron strategiset päämäärät ovat vahva edunvalvonta ja oikeudenmukaiset työehdot; aktiviinen ja läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen; kattavat ja nykyaikaiset palvelut ja osaava ja kehittyvä monimuotoinen yhteisö.
– Nyt jos koskaan suomalainen palkansaaja ansaitsee vankan työelämätuen. Kun paluuta vanhaan ei ole, on rakennettava uutta meille tärkeiden arvojen päälle. Neuvottelupöydässä taistellaan senteistä ja sekunneista, mutta työelämän kehittäminen – ja strategiassamme onnistuminen – vaatii myös jatkuvaa vuoropuhelua jäsenistömme kanssa, vaikuttajaverkostoja, nuorten osallistamista, henkilöstömme ja aktiiviemme osaamisesta huolehtimista ja palvelukokemuksen tinkimätöntä kehittämistä, Pron puheenjohtaja Niko Simola tiivistää.
Strategiapäivitys historiallisen vaikeassa työmarkkinatilanteessa
Pron strategiapäivitys on tehty keskellä historiallisen vaikeaa työmarkkinatilannetta. Työelämän epävarmuus korostaa ammattiliittojen roolia työntekijöiden oikeuksien ja turvallisuuden puolustajana. Myös muut työelämän muutokset haastavat liittoja ja sen jäseniä ennennäkemättömällä tavalla aina teknologiakehityksestä psykososiaalisen kuormituksen lisääntymiseen, työväestön muutoksesta puhumattakaan.
– Muunkielisten osuus 30–44-vuotiaasta työikäisestä väestöstä on jo lähes 20 prosenttia, joten myös monikieliseen ja monikulttuuriseen Prohon panostetaan nyt monin tavoin. Pro on kuin Suomi pienoiskoossa, ja haluamme tulevaisuudessa olla Suomen tavoin entistä monimuotoisempi, Simola sanoo.
Lue lisää uudesta strategiakaudesta täältä.