Swissport Finland Oy yt-neuvottelee 700 työpaikasta

Kuva: Shutterstock
Finnairille maapalveluja tuottava yritys aloittaa yt-neuvottelut 700 työpaikan vähentämisestä. Neuvottelut uudesta maapalvelusopimuksesta ovat parhaillaan käynnissä. Pääluottamusmies uskoo sopimuksen syntymiseen ja yhteistoimintaneuvotteluiden kuivuvan kasaan tarpeettomina.

Swissport Finland Oy yt-neuvottelee 700 työpaikasta

Julkaistu 26.08.2020 klo 09:00

Pro Uutiset

Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimiva maapalveluyritys Swissport Finland Oy aloittaa yhteistoimintaneuvottelut keskiviikkona 26. elokuuta. Neuvotteluiden piirissä on 950 henkilöä maapalvelutoiminnoista, ja ne koskevat myös yrityksen hallinnon sekä maakalustokorjaamon henkilöstöä. Matkustajapalveluiden henkilökunta ei kuulu neuvotteluiden piiriin.

Työsuhteen päättyminen voi koskea 700 henkilöä. Baggage Handling & Transport -osaston Supervisorina työskentelevä toimihenkilöiden pääluottamusmies Rauli Ruohonen kertoo neuvotteluiden herättäneen henkilökunnassa moninaisia tunteita.

– Luonnollisesti reaktiot ovat moninaisia ja epävarmuutta, pelkoa tulevaisuudesta ja itsensä sekä perheen hyvinvoinnista herättäviä. Myös positiivisia ja tulevaan uskovia kommentteja on kuulunut runsaasti.

Yt-neuvotteluiden taustalla palvelusopimusneuvottelut Finnairin kanssa

Neuvotteluiden taustalla on koronaviruspandemian tuomat epävarmuustekijät ilmailualalle sekä mahdollinen Finnairin maapalvelutoimintojen sopimuksen päättyminen 31.3.2021. Finnair on Swissport Finlandin suurin asiakas.

– Kyseessä on kuitenkin sopimusneuvottelu, joka on kesken, ja mitään varsinaisesti negatiivista sen tiimoilta ei ole kuulunut. Koronapandemian aiheuttama lentoliikenteen kaikkien aikojen suurin taantuma vaan tekee sopimusneuvottelut suurimman asiakkaan (Finnairin) kanssa mutkikkaiksi, pääluottamusmies Ruohonen kertoo.

Finnairin ja Swissportin neuvottelut palvelusopimuksesta jatkuvat. Pääluottamusmies uskoo sopimuksen syntymiseen ja yhteistoimintaneuvotteluiden kuivuvan sitä kautta kasaan.

– Lentoliikenne tullee elpymään pikkuhiljaa viimeistään ensi keväästä alkaen, ja uskon Finnairin haluun jatkaa yhteistyötä näinkin suuren toimijan, kuin Swissport, kanssa. Valitettavasti liikennemäärät eivät palaa ennalleen kovinkaan nopeasti ja lomautuksia lienee jatkossakin tiedossa. Neuvotteluista odotan asiallisia, faktoihin perustuvia ja kaikkia työntekijäryhmiä kunnioittavia. Avoin tiedottaminen on avainasemassa tässä kaikille vaikeassa tilanteessa.

Swissport kieltäytyy neuvottelemasta työntekijöiden valitseman luottamusvaltuutetun/yhteistoimintaedustajan kanssa

Kesäkuun alussa Ammattiliitto Pron lentoalat vahvistuivat merkittävästi, kun Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ry (ITA) liittyi Pron jäseneksi. Työnantaja Swissportin ja työnantajaliitto Paltan tulkinnan mukaan ITA ry:n luottamusvaltuutettu ei saa osallistua yhteistoimintaneuvotteluihin ITAlaisten työntekijöiden edustajana. ITA edustaa lähes kaikkia Swissportin maakalustokorjaamon työntekijöistä.

Ammattiliitto Pron lentoalojen sopimusalavastaava Anne Mähönen kertoo, että yt-neuvotteluissa olisi tärkeää saada kaikkien henkilöstöryhmien ääni kuuluviin ja keskustella yhteistoimintalain mukaisesti yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa. YT-laissa on määrätty myös yhteistoimintaedustajasta, joka sitoo yt-neuvotteluiden osapuolia.

– Ihmettelen työnantajan linjausta suuresti, vaikka puhutaan 700 hengen vähennystarpeesta, luottamusvaltuutettu ja yhteistoimintaedustaja Jorma Petra sanoo.