Hyppää pääsisältöön

Tee lounaasta työpäiväsi kohokohta

Pron jäsenkoulutuksessa tehdään maittava lounas.
KirjoittanutJenni Meronen
Pron jäsenkoulutuksessa tehdään maittava lounas.
Tule jäsenkoulutuksiimme valmistamaan nopeita ja ravitsevia etälounaita ja eväitä. Ne auttavat pitämään vireystilan yllä koko työpäivän.

Ravitseva, työtovereiden kanssa tai muuten rauhassa nautittu lounas auttaa jaksamaan niin henkisesti kuin fyysisesti. Kiireessä voi kuitenkin käydä niin, että lounas typistyy työpöydän ääressä hotkaistuksi proteiinirahkaksi.

– Olen ruokakursseja pitäessäni huomannut, että monelta on lounaan suhteen inspiraatio kadoksissa. Usein syödään tiettyjä omia ruokia ja kaivataan vaihtelua, Pohjois-Karjalan Marttojen kotitalousasiantuntija Tiia Lampinen sanoo.

Pro järjestää kaksi jäsenkoulutusta, joiden avulla lounaasta voi tehdä työpäivänsä kohokohdan:

Terveelliset eväät mukaan töihin -koulutuksessa Lampinen antaa vinkkejä ravitsevien ja edullisten eväiden kokoamiseen ja ruokalistan suunnitteluun. Kurssilla valmistetaan helppo kasvispainotteinen ruoka ja pieni jälkiruoka, jotka voi halutessaan ottaa seuraavana päivänä mukaan töihin. Koulutus on Teamsissa torstaina 24.10. kello 17–19.00. Osallistujat saavat reseptit ja ostoslistat ennen koulutusta.

Toinen Etäpäivän maittavat nopeat lounaat -koulutus keskittyy maistuviin lounaisiin etäpäivinä. Kurssilla valmistetaan helppo kasviskeitto ja pieni jälkiruoka. Koulutus on Teamsissa torstaina 14.11. kello 17–19.00.

Hyvä ruoka, parempi työpäivä

– Kun on kiire, yleensä ihmiset karsivat ensimmäisenä ruoan ravitsevuudesta. Ei syödä kunnon ruokaa tai pidetä taukoa. Mutta itse olen ainakin huomannut, että jos en pidä taukoa ja syö, työpäivän tehokkuus kärsii, Lampinen sanoo.

Hyvä lounas sisältää riittävästi kasviksia, proteiinia, täysjyvää ja pehmeitä rasvoja, olematta kuitenkaan liian tuhti. Samalla lounaan tarkoituksena on tarjota työntekijälle hyvin ansaittu tauko. Parhaimmillaan yhdessä työtovereiden kanssa syödystä lounaasta tulee sosiaalinen hetki, jonka aikana työasiat saa hetkeksi pois mielestä.

– Etätöissäkin yritän lounaan aikana välttää kännykkää ja muita ruutuja ja keskityn syömiseen. Aivoja kuormittaa se, että tekee töitä tietokoneella ja vielä tauollakin selaa jotain.

Lampinen korostaa myös välipalan tärkeyttä. Kun syö alkuiltapäivästä kasviksiin, hedelmiin tai marjoihin ja johonkin proteiinin lähteeseen perustuvan pienen välipalan, lounaalla ei ole pakko ahtaa itseään täyteen. Samalla säästyy ruoan jälkeiseltä väsymykseltä, ja vireystila pystyy tasaisempana koko päivän.

– Arjestakin voi tehdä juhlaa helposti. Kursseilla tehdään jälkiruoat, jotka päättävät aterian mutta toimivat myös iltapäivällä itse tehtynä välipalana, Lampinen kertoo.

Parin päivän ruoat kerralla

Lampinen kertoo valmistuneensa kotitalousopettajaksi mutta tehneensä työuransa Martoissa. Hän pitää työkseen verkko- ja lähiruokakursseja niin yrityksille, maahan muuttaneille, lapsiperheille kuin nuorillekin.

– Niissä toistuvat monet samat elementit, eli tehdään helppoa, nopeaa ja ravitsevaa ruokaa, Lampinen sanoo.

Eräällä kurssilla Lampinen valmisti parin tunnin aikana yhteensä neljän päivän ruoat. Vaikka se on ääriesimerkki, voi omaa lounassuunnitteluaan helpottaa tekemällä kerralla esimerkiksi kaksi eri ruokaa.

– Jotkut ruoat valmistuvat helposti, melkein samalla vaivalla kaksi kuin yksi. Ruoanlaitossa on aina odotteluaikaa, kun joku vaikka kiehuu. Esimerkiksi samaa tomaattipohjaista kastiketta voi käyttää useamman erilaisen ruoan valmistamiseen, Lampinen sanoo.

Toimistopäivinä Lampinen kertoo ottavansa usein mukaan voileivän ja hedelmiä, minkä lisäksi työpöydällä on aina pussi pähkinöitä. Jos kotona ei ole valmista ruokaa, hän saattaa hakea kaupasta valmiskeiton.

– Kaupan valmisaterioissakin on hyviä vaihtoehtoja. Kannattaa kiinnittää huomiota sydänmerkkiin, se kertoo helposti ja nopeasti, mikä on sen tuoteryhmän parempi valinta. Joistain valmisaterioista voi saada kerralla puolet koko päivän suolantarpeesta, Lampinen sanoo.

Lampinen vinkkaa, että valmisateriakin näyttää houkuttelevammalta, kun sen siirtää muovirasiasta lautaselle ja lisää sivuun pikkutomaatteja, salaattia tai porkkanoita. Samalla ruokavalioonsa saa kuin huomaamatta lisättyä kasviksia.

– Kurssipäivinä syön kuitenkin ruokakurssiruokia. Minulla on sellainen hyvä työsuhde-etu, Lampinen hymyilee.