Tekoäly vauhdittaa opiskelijoiden vaihtoa

Kauppinen ja Suominen:  ”Ulkomaalaiset opiskelijat eivät voi odottaa tietoa hyväksymisestä kovin kauan. Tekoälyn avulla se voidaan hoitaa 24 tunnissa ”Edunationin perustajat Tuomas Kauppinen ja Harri Suominen visioivat.
–Suomalaisella koulutuksella on niin hyvä maine maailmalla, että siitä ollaan valmiita maksamaan, sanovat tuoreet koulutusyrittäjät Tuomas Kauppinen ja Harri Suominen. He aikovat helpottaa uusien opiskelijoiden tietä Suomeen.

Tekoäly vauhdittaa opiskelijoiden vaihtoa

Julkaistu 05.10.2017 klo 19:17

Pro Uutiset/Stoorisoppi/Tanja Harjuniemi

Opiskelijaliikkuvuus on iso bisnes maailmalla. Opiskelijoita liikkuu vuosittain 4,5  miljoonaa ja määrän ennakoidaan kasvavan 8 miljoonaan vuoteen 2025 mennessä.

Tuomas Kauppinen ja Harri Suominen perustivat vuoden alussa koulutusstartupin, Edunationin. He aikovat brändätä suomalaisen korkeakoulutuksen ja tuoda 150 000 ulkomaalaista tutkinto-opiskelijaa vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä luku on 20 000.

–Suomalaisella koulutuksella on niin hyvä maine maailmalla, että siitä ollaan valmiita maksamaan. Lisäksi Suomen lukukausimaksut ovat edullisia kansainvälisessä vertailussa, Suominen korostaa.

Samaan aikaan Kauppinen ja Suominen aikovat muuttaa korkeakoulujen hakumenettelyt ja kurssikäytännöt tekoälyn avulla, jonka on kehittänyt Edunationin yhteistyökumppani HeadAI. He ovat saaneet neuvonantajikseen Rovion entisen Mighty Eaglen ja Slush-liikeen luojan, Peter Vesterbackan ja tekoälygurun, Harri Ketamon. Tekoälyn avulla hakijajoukosta filteroidaan korkeakouluille valmiiksi valintakriteerit täyttävät opiskelijat.

– Järjestelmään tulee tieto, että opiskelija suoritti esimerkiksi pääsykokeen tai kielitestin verkossa hyväksyttävällä tasolla, jolloin korkeakoulun tehtäväksi jää täpätä, hyväksytäänkö opiskelija vai ei.Tekoäly voi mahdollistaa opiskelijan hyväksymisen jopa 24 tunnissa. Nyt normiaika maailmalla on viikko.
Kauppisella ja Suomisella on työn alla myös tekoälyyn perustuvien kurssikokonaisuuksien kehittäminen.

– Ideana on se, että tekoälylle annetaan ohjeet, joiden avulla se rakentaa käytettävissä olevista materiaaleista kurssikokonaisuuden. Opiskelija pystyy opiskelemaan sovelluksen avulla missä ja milloin tahansa. Hän voi edetä vaikka minuutin kerrallaan tai ottaa muutaman tunnin slotin.  Tekoäly vapauttaa opettajien aikaa kurssisuunnittelusta ja -arvioinnista opiskelijoiden ohjaamiseen ja valmentamiseen.

– Näin me näemme opiskelun tulevaisuuden, Kauppinen ja Suominen linjaavat.

– Ulkomaalaiset opiskelijat eivät voi odottaa tietoa hyväksymisestä kovin kauan. Tekoälyn avulla se voidaan hoitaa 24 tunnissa,  Edunationin perustajat Tuomas Kauppinen ja Harri Suominen visioivat.

Edunationin neuvontajan Peter Vesterbackan mukaan Suomeen tarvitaan lisää ulkomaalaisia opiskelijoita, joka valmistuttuaan jäävät tänne tai palatessaan kehittävät bisnestä suomalaisten kanssa.