Telia uhkaa osa-aikaistaa jopa 42 työtehtävää – Pro on huolissaan työntekijöiden toimeentulosta

telia
Työnantaja muuttaa yksipuolisella päätöksellä toimihenkilöiden työehtoja huomioimatta luottamusmiesten esittämiä vaihtoehtoja. Pro harkitsee jatkotoimenpiteitä.

Julkaistu 01.06.2023 klo 14:15

Teleoperaattori Telia sai päätökseen huhtikuussa alkaneet muutosneuvottelut ja saattaa osa-aikaistaa jopa 42 työtehtävää. Pääluottamusmies Eva–Marie Penttilän mukaan työnantaja muuttaa yksipuolisella päätöksellä telialaisten työehtoja.

– Päätös uhkaa viedä kohtuullisen toimeentulon myyntityötä tekeviltä toimihenkilöiltä lyhentämällä työaikaa, vaikka työn määrä ei muutu. Telian kuluttaja-asiakaspalvelussa työskentelevät ovat tähän asti tehneet 37,5 tunnin työviikkoa ja nyt osa-aikaistaminen saattaa pudottaa tunnit jopa 24:ään per viikko.

Työsopimuslaki mahdollistaa tällaisen, työnantajan yksipuolisesti päättämän työajan lyhentämisen, jos työn määrä on vähentynyt.

– Yhtiö ei ole neuvotteluissa kyennyt perustelemaan työn määrän vähenemistä, luottamusmies Erkko Endén kertoo.

– Esitimme neuvottelujen kuluessa myös perusteltuja vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotka olisivat olleet toimihenkilöille kohtuullisempia, mutta nämä eivät Telialle kelvanneet, luottamusmies Joel Järvinen komppaa.

Pro harkitsee jatkotoimenpiteitä

Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Mikko Honkanen on yhdessä telialaisten luottamushenkilöiden ja Pron juristin kanssa seurannut neuvottelujen kulkua tarkasti.

– Telia on toteuttamassa päättämänsä muutokset elokuusta alkaen, ja viimeistään silloin arvioimme Prossa, onko työnantajalla ollut työsopimuslain mukainen peruste toimilleen. Jatkotoimista päätämme sen jälkeen.