TeliaSoneran toimitusjohtaja Lars Nyberg: Suomessa ei tarvitse maksaa ruotsalaista muutosturvaa

Yhtiössä on käynnissä Suomi–Ruotsi-maaottelu. Pro oikoo ruotsalaisjohtajan virheellisiä puheita palkoista.

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja/lähde: Ammattiliitto Pron lehdistötiedote

TeliaSoneran ruotsalainen toimitusjohtaja Lars Nyberg ilmoitti tiistaina tulosjulkistuksen yhteydessä, ettei hän näe mitään syytä sille, että yhtiö maksaisi työnsä Suomessa menettäville samansuuruisia muutosturvapaketteja kuin Ruotsissa.

Ammattiliitto Pron ict- ja viestintäsektorin johtaja Anssi Vuorio hämmästelee Nybergin puheita, mutta vielä enemmän häntä ihmettyttää väite, jonka mukaan liitto olisi Suomessa ajanut TSF:n toimihenkilöille ruotsalaisten palkkoja.

– Tämä ei pidä paikkaansa. Palkoista neuvotellaan erikseen. Emme ole missään vaiheessa vaatineet samanlaista palkkaa, vaan samantasoista muutosturvaa kuin Ruotsissa.

"Laitonta toimintaa"

Vuorio kertoo, että TeliaSonera ilmoitti maanantaina osin päättyneissä yt-neuveluissa lopettavansa 72 tehtävää.

– TSF:n mukaan samalla on aukeamassa 42 uutta paikkaa, joihin nyt työnsä menettävien toivotaan hakeutuvan.

– Tämä oman tai avautuvien tehtävien hakemiseen pakottaminen on vastoin työsopimuslakia, koska lain mukaan työnantajalla on velvollisuus tarjota uusia tehtäviä työnsä menettäville ja tarvittaessa kouluttaa ihmiset uusin töihin.

Pro on Vuorion mukaan ottanut yhteyttä Palvelualojen työnantajaliittoon PALTAan, jotta se puuttuisi TeliaSoneran lainvastaiseen tapaan pakottaa ihmiset hakemaan omia tai yhtiössä avautuvia tehtäviä.

Lakko jatkuu

Lähes 3 000 TeliaSonera Finlandin toimihenkilöä eri puolilla Suomea aloitti lakon maanantaina aamukuudelta.

Töihin väki palaa torstaina puolilta öin, samalla päättyy myös voimassa oleva ylityökielto.

Lakko on huhtikuun aikana jo toinen.

Nelipäiväisellä työtaistelulla TSF:n henkilöstö vastustaa käynnissä olevia yt-neuvotteluja ja yhtiön aikeita irtisanoa pahimmillaan jopa 300 ihmistä.

Myös yt-neuvottelut jatkuvat

TeliaSonera Finlandin kertoi tiistaina, että se on saanut päätökseen helmikuussa aloittamansa yt-neuvottelut on Business Servicen ja laajakaistaliiketoiminnan Customer Operationsin osalta.

Laajakaistaliiketoiminnan verkkotuotantopuolella TSF arvioi neuvottelujen päättyvän kahden viikon kuluttua eli toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Muuta aiheeseen liittyvää: TeliaSonera: Suomalaisille ei kuulu ruotsalaisten palkka (It-viikko 19.4.2011)