Toimihenkilölakko paperiteollisuudessa jatkuu

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Suomalaisille tukea maailmalta.

Pro Uutiset

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi viime tiistaina Stora Ensolla ja Metsäliitossa alkanut lakko jatkuu.

Töihin lähes 1 500 toimihenkilöä palaa keskiviikkona 11. toukokuuta.

Myös SAK:lainen Paperiliitto ja akavalainen Ylempien toimihenkilöiden (YTN) ovat vahvistaneet, että niiden toimihenkilötyötä paperitehtaissa tekevät jäsenet osallistuvat lakkoon ja eikä työpaikoilla tehdä lakonalaista työtä.

Metsäyhtiöt puolestaan ilmoittivat viime viikolla, että ne pitävät lakkoa laittomana.

Sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen Prosta muistuttaa, että mahdolliset seuraamukset lakosta voivat kohdistua vain liittoon, eivät koskaan yksittäiseen työntekijään: – Tästä on olemassa myös Korkeimman oikeuden tuomio.

Edellisen kerran paperiteollisuuden toimihenkilöt lakkoilivat kahden viikon ajan UPM-Kymmenessä.

Jatkoa seuraa?

Metsäliitossa ja Stora Ensolla käynnissä oleva toimihenkilölakko saattaa saada jatkoa toukokuussa.

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden neuvottelukunta ja Ammattiliitto Pron hallitus päättivät viime tiistaina, että jos sopua työehtosopimukseen sisältyvästä palkkausjärjestelmästä ei saada lähiviikkoina aikaiseksi, UPM-Kymmenen ja Sappi Finlandin Kirkniemen-tehtaan toimihenkilöt aloittavat kahden viikon mittaisen lakon 12. toukokuuta.

Lakon kolmanteen vaiheeseen osallistuisi yhteensä arviolta 1 200 toimihenkilöä, joista satakunta työskentelee Kirkniemen-tehtaalla.

Töihin toimihenkilöt palaisivat 26. toukokuuta aamukuudelta.

Suomalaisille tukea maailmalta

Paperiteollisuudessa työskentelevät toimihenkilöt ovat saaneet lakolleen tukea myös maailmalta.

Kannustusta on tullut muun muassa Kemian- ja energia-alan kansainväliseltä liitolta ICEMiltä ja ruotsalaisilta paperityöntekijöiltä.

ICEM

26.4.2011 Finnish Paper Strike Heats Up; Further Help Needed