Hyppää pääsisältöön

Tuomio tuli: UPM maksaa palkkasaatavat juhannustyöstä

Kuva: Shutterstock
– Onneksi ainakin UPM:llä on hyvästä tuloksesta varaa maksaa palkkasaatavat, toteaa paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Tuomio tuli: UPM maksaa palkkasaatavat juhannustyöstä

Julkaistu 03.02.2015 klo 16:36
Uutiset

Pro Uutiset/Katja Palhus

Työtuomistuin tuomitsi paperiyhtiö UPM Kymmene Oy:n maksamaan palkkasaatavat paperiteollisuuden toimihenkilöille viiden tai jopa kuuden vuoden ajalta. (TT 2015:4)

Korvaus koskee tuotannollisessa työssä olleita Ammattiliitto Pron jäseniä, jotka ovat työskennelleet paperiteollisuuden seisokkiaikaan kuuluvassa päivävuorossa juhannusviikon torstaina vuonna 2009 tai sen jälkeen.

– UPM Kymmene oli kieltäytynyt maksamasta seisokkiajan palkan perusosaa ja työtuomioistuin ratkaisi riidan työehtosopimuksen tulkinnasta Ammattiliitto Pron näkemyksen mukaan. Ratkaisu koskee koko paperiteollisuutta, joten maksettava kokonaissumma tulee olemaan huomattava, arvioi paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Korvaus maksetaan takautuvasti viivästyskorkoineen mahdollisesti jopa kuuden vuoden ajalta.

Uschanovin mielestä saavutettu ratkaisu on jälleen hyvä esimerkki Pron tärkeimmästä jäsenedusta eli toimivasta edunvalvonnasta.

– Selvittelemme, kuinka moni prolainen on korvauksen piirissä. Liitto tekee luottamusmiehille helmikuun aikana toimintaohjeet. Jäsenet voivat sen jälkeen kääntyä heitä edustavien luottamusmiesten puoleen, kertoo sopimusalavastaava Uschanov Prosta.

UPM Kymmene tiedotti tiistaina 3. helmikuuta vuoden 2014 hyvästä tuloksesta. Paperiyhtiön liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä nousi 847 miljoonaan euroon, kun vuonna 2013 liikevoitto oli ollut 638 miljoonaa euroa. Liikevoitto vuonna 2014 oli 8,6 prosenttia liikevaihdosta.

– Onneksi UPM:llä on varaa maksaa palkkasaatavat hyvästä tuloksesta, toteaa paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov.

Pron sopimusalavastaavan mukaan paperiteollisuuden tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa hieman valoisammalta, sillä Äänekoskelle ja Kuopioon on suunnitteilla sellutehtaat.