Hyppää pääsisältöön

Työtaistelu tiivistyy – uusia lakkovaroituksia ja hakusaarto yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Hoitaja pitää vanhusta kädestä.
Yksityiselle sosiaalipalvelualalle annettiin tänään uusia lakkovaroituksia. Hakusaarto ja keikkailukielto alkoivat tänään.  Hätätyö on rajattu lakkojen ulkopuolelle.

Julkaistu 31.05.2023 klo 15:05
Uutiset

Pro on antanut tänään uusia lakkovaroituksia yksityiselle sosiaalipalvelualalle yhdessä muiden työntekijäjärjestöjen kanssa. Jos sopua ei synny, nämä lakot alkavat juhannusviikolla. Työriidan sovittelu jatkuu ensi maanantaina 5.6.

– Sovittelussa ja neuvotteluissa ei ole edetty riittävästi. Tästä syystä valitettavasti on jouduttu jättämään uusia lakkovaroituksia neuvottelujen vauhdittamiseksi, johtaja Niko Simola sanoo.

Lastensuojelun lakot kohdistuvat Lappiin, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle, Keski-Suomeen ja Pohjois-Savoon. Lakon piirissä olevat yksiköt löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 19.6. kello 00.01 ja torstain 22.6. kello 23.59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Palveluasumisen lakot kohdistuvat Lappiin ja Pohjois-Pohjanmaalle tiettyihin palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Lakon piirissä olevat yksiköt löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat tiistain 20.6. kello 00.01 ja torstain 22.6. kello 23.59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Hätätyö on rajattu lakkojen ulkopuolelle.

Hakusaarto ja keikkailukielto käynnissä

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla alkoi tänään myös hakusaarto ja keikkailukielto, jotka ovat voimassa 14.6. kello 15 asti. Ne koskevat työtä, johon sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta.

Hakusaarto koskee Attendo-, Esperi-, Mehiläinen- ja Pihlajalinna-konserneissa tehtävää työtä.

– Prolaisten ei pidä hakea töihin hakusaarron kohteena oleviin konserneihin tai tehdä uusia työsopimuksia kyseisten työnantajien kanssa, Niko Simola korostaa.

Keikkailukielto on voimassa koko yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Prolaisten ei pidä ottaa sen aikana vastaan alle 13 vuorokauden mittaisia työsuhteita.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on myös voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto 14.6. kello 13 asti.

Työehtosopimusneuvotteluja käyvät Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliiton STHL:n kanssa. Työnantajapuolta edustaa Hyvinvointiala HALI.