UPM nihkeänä Pietarsaaressa

Pron edustajille pääsykielto tehtaalle.

UPM nihkeänä Pietarsaaressa

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Pron edustajille pääsykielto tehtaalle.

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Metsäyhtiö UPM:n yt-neuvottelut kuumentavat tunteita ainakin Pietarsaaressa sellutehtaan johdon ilmoitettua, ettei ammattiliitto Pron edustajilla ole asiaa ”tehtaan porttien sisäpuolelle”.

Sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen kertoo Pro Uutisille, että tapaamisessa toimihenkilöiden kanssa on tarkoitus keskustella neuvottelutilanteesta.

Huolimatta yhtiön nihkeästä asenteesta liiton edustajat vierailevat Pietarsaaressa keskiviikkona.

– Tapaamme toimihenkilöitä ja muiden henkilöstöryhmien edustajia joka tapauksessa – olemme sitten ”sisä- tai ulkopuolella”. Yhtiön henkilöstöllä on oikeus saada tukea liitoiltaan, Hämäläinen kuittaa UPM:n estelyt.

Pietarsaaren sellutehdas on yksi Suomen suurimmista kemikaalisen sellun valmistajista. Yt-neuvottelut noin 60 henkilön vähentämiseksi alkoivat viime viikon perjantaina.

Kaikkiaan UPM-konserni on aikeissa vähentää lähes 1 200 työntekijää kotimaasta ja Keski-Euroopasta. Suomessa lopetuslistalla on Kouvolassa Myllykosken paperitehdas.

Ilmoitus 375 henkilöä työllistävän Myllykosken tehtaan lopettamisesta vuoden loppuun mennessä tuli henkilöstölle täytenä yllätyksenä, kun vain muutama viikko aiemmin UPM:n johto oli vierailullaan viitannut mahdollisuuteen lisäinvestoinneista.

Muuta aiheeseen liittyvää

Pro: UPM petti henkilöstön luottamuksen (Pro Uutiset 31.8.2011)