Uudet työehtosopimukset rakennusalalle sekä rakennusaine- ja betoniteollisuuteen

saatavuusharkinnasta ei tule luopua
Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi uudet toimihenkilöiden työehtosopimukset rakennusalalle sekä rakennusaine- ja betoniteollisuuteen. Palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa.

Julkaistu 11.05.2020 klo 17:00

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja työnantajia edustava Rakennustuoteteollisuus ovat hyväksyneet uudet työehtosopimukset rakennusalalle sekä rakennusaine- ja betoniteollisuuteen.

– Kummallakaan alalla ei ollut kilpailukykysopimusta, joten siitä ei tarvinnut neuvotella, kertoo sopimusalavastaava Jyrki Suihkonen Ammattiliitto Prosta.

Uudet työehtosopimukset kaksivuotisia – palkkoja korotetaan 3,2 % sopimuskauden aikana

Molemmat sopimukset ovat kaksivuotisia sopimuskauden ollessa 1.5.2020–30.4.2022. Palkkoja korotetaan 1.9.2020 lukien 1,6 prosentilla. Toisen kerran palkkoja korotetaan 1.9.2021 lukien 1,6 prosentilla. Palkankorotusten ajankohdat ja korotusten määrä on suhteutettu sopimuskauden pituuteen yleisen linjan mukaan.

Kummassakin korotuksessa on mukana 0,2 prosentin yrityskohtaisen erä.

– Luottamusmies voi sopia, että yleisestä palkankorotuksesta jaetaan 0,2 prosenttia jotenkin muuten kuin kaikille samansuuruisena. Sopimuksen voi tehdä vain prolainen luottamusmies, kertoo sopimusalavastaava.

Jos hän ei sovi tai luottamusmiestä ei ole, jaetaan koko 1,6 prosenttia kaikille samansuuruisena yleiskorotuksena.

Lisätiedot uusista työehtosopimuksista on lähetetty alojen prolaisille jäsenkirjeenä. Uusi työehtosopimus julkaistaan liiton sivuilla sen painoversion ilmestyttyä.

Pro ainoa järjestö, joka neuvottelee alojen toimihenkilöiden tessit

Rakennusalalla toimihenkilötehtävissä työskentelee noin 12 000 henkilöä, ja rakennusaine- ja betoniteollisuudessa noin 1 500 henkilöä.

– Ammattiliitto Pro on molemmilla aloilla ainoa järjestö, joka neuvottelee toimihenkilöille työehtosopimuksen ja työehdot, kertoo sopimusalavastaava.

Prolaiset työskentelevät vaativissa rakennusalan asiantuntijatehtävissä työmailla, hallinnossa ja tuotantolaitoksissa muun muassa vastaavina työnjohtajina, työmaa- ja projekti-insinööreinä, hallinnon tehtävissä, hankinnassa sekä markkinoinnissa.