Uusi työehtosopimus tuo kunnon korotukset yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Hoitaja keskustelee vanhuksen kanssa hoivakodissa.
Uusi työehtosopimus nostaa palkkoja tuntuvasti yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Hyvä sopimus saavutettiin jäsenistön tuella.

Uusi työehtosopimus tuo kunnon korotukset yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Julkaistu 14.06.2023 klo 12:47

Yksityisen sosiaalipalvelualan uusi työehtosopimus korottaa palkkoja merkittävästi. Sopimuskauden yhteenlaskettu palkankorotusvaikutus sosiaalipalvelutoimialalla on 13,07 % ja varhaiskasvatuksessa 12,78 %. Sopimuskausi on 1.5.2023 -31.12.2025.

– Sopimuskorotukset ovat historiallisen korkeita. On hienoa, että alan palkkatasoa saadaan merkittävästi nostettua sopimuskauden aikana, johtaja Niko Simola sanoo.

Yleis- ja taulukkokorotusten lisäksi sopimus sisältää 470 euron kertaerän kaikille työehtosopimuksen piirissä oleville. Kertaerä maksetaan ensi vuonna. Varhaiskasvatuksessa työskentelevät saavat lisäksi erillisen 150 euron kertaerän vuonna 2025. Sosiaalipalveluissa työskenteleville tulee 0,7 %:n paikallinen erä vuonna 2025. Lisäksi hälytyskorvauksen ja kielilisän tasoja korotetaan 13 prosenttia.

Parannuksia työhyvinvointiin

Uusi työehtosopimus parantaa työhyvinvointia, sillä se sisältää esimerkiksi lomien perusteettomaan osiin jakamiseen ja työvuoroluettelon muuttamiseen liittyviä tiukennuksia.

Alalla alkaa myös liittojen välinen kehittämishanke, jolla pyritään varmistamaan kilpailukykyiset palkat ja kehittämään alan vetovoimaa.

Raskas rupeama

Työehtosopimusneuvotteluja käytiin tammikuusta lähtien.  Työehtosopimuksesta neuvottelevat työntekijäliitot julistivat alalle lakkoja sekä ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, hakusaarron ja keikkailukiellon neuvottelujen vauhdittamiseksi.

– Kiitos isojen sopimuskorotusten toteutumisesta kuuluu ehdottomasti myös lakkoon osallistuneille jäsenille. Ilman jäsenistön vahvaa tukea ei tällaiseen sopimukseen olisi päästy, Simola toteaa.

Kiistaa soviteltiin useita kertoja valtakunnansovittelijan avulla. Lopulta ratkaisu syntyi työntekijäliittojen ja työnantajaliiton välisissä neuvotteluissa 8. kesäkuuta. Työtaistelutoimet päättyivät ratkaisun synnyttyä ja lakonuhat peruuntuivat.

Työehtosopimusneuvotteluja käyvät Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliiton STHL:n kanssa. Työnantajapuolta edustaa Hyvinvointiala HALI.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelee noin 70 000 ammattilaista, jotka tekevät työtä esimerkiksi yksityisissä päiväkodeissa, palveluasumisen yksiköissä ja lastensuojelussa.