Uutta: kansainvälinen ohje työelämän väkivallan ja häirinnän poistamiseksi

25.11.
KirjoittanutPro Uutiset
25.11.
Pron ja UNI Europan hankkeessa allekirjoitettiin marraskuussa ensimmäinen useita sektoreita koskeva ohje väkivallan ja häirinnän poistamiseksi työelämästä.

Pro on ollut mukana palvelualojen kattojärjestön UNI Europan hankkeessa, jolla pyritään vähentämään väkivaltaa ja häirintää työelämässä. Marraskuun alun loppukonferenssissa allekirjoitettiin työnantajaliittojen kanssa laadittu ensimmäinen yhteinen, useita sektoreita koskeva ohje väkivallan ja häirinnän poistamiseksi työelämästä. Ohjeen tarkoituksena on tukea työnantajan, työntekijöiden, heidän edustajiensa sekä ammattiliittojen väkivallan vastaista työtä.

Koronapandemia johti lähisuhdeväkivallan ja naisiin kohdistuvan väkivallan lisääntymiseen. Myös verkossa tapahtuva häirintä lisääntyi. Hankkeessa tehdyssä tutkimuksessa 76 prosenttia vastanneista raportoi sanallisesta uhkailusta ja 53 prosenttia seksuaalisesta häirinnästä työpaikoilla.

Historiallinen ohje

Ohjeen allekirjoittivat palvelualojen kattojärjestö UNI Eurooppa sekä kumppanit ja työnantajan edustajat ICT-alalla, finanssialalla ja pelialalla. Ohje keskittyy erityisesti asiakasväkivallan, lähisuhdeväkivallan sekä etätyön psykososiaalisen kuormituksen teemoihin. Allekirjoittajat ovat sitoutuneet myös siihen, että ohjetta tarkastellaan kahden vuoden välein.

- Tämä on tärkeä askel kohti työelämän väkivallan ja häirinnän torjuntaa sekä psykososiaalisten riskien huomioimista – molemmat teemoja, jotka ovat Prolle tärkeitä, Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta toteaa.

Ohje nostaa esille, miten tärkeää Suomen ja monen muun maan olisi ratifioida ILOn yleissopimus numero 190 väkivallan ja häirinnän poistamisesta työelämässä.

- Sopimuksen ratifiointi on vihdoin edistymässä Suomessa, kun hallitus antoi 23.11.2023 eduskunnalle esityksen sopimuksen hyväksymisestä, Lehtoranta iloitsee.

Tällä hetkellä EU:ssa esitetään myös naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan torjuntaa koskevan uuden direktiivin hyväksymistä.

UNI Europa edustaa 7 miljoonaa työntekijää eri puolilla Eurooppaa.
Lue lisää hankkeesta. Tutustu ohjeeseen (englanniksi).

Kiinnostuitko? Pro ja Naisten Linja järjestävät lähisuhdeväkivaltaa ja työelämää käsittelevän webinaarin tiistaina 28.11. kello 13–15. Luvassa on puheenvuoroja lähisuhdeväkivallan yleisyydestä ja vaikutuksista työyhteisöön ja työhyvinvointiin sekä ohjeita siihen, miten väkivallan voi ottaa puheeksi ja miten ohjata väkivaltaa kokenut tuen piiriin.

25.11. vietetään kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää.