Hyppää pääsisältöön

Vaadimme oikeudenmukaista ekologista siirtymää

Oikeudenmukainen siirtymä
Tänään käynnistyvä Oikeudenmukainen siirtymä – nyt! -kampanja esittelee yli 60 suomalaisen järjestöjen yhteistyössä laatimat oikeudenmukaisen ekologisen siirtymän periaatteet. Kutsumme kansanedustajaehdokkaita mukaan sitoutumaan periaatteisiin.

Vaadimme oikeudenmukaista ekologista siirtymää

Julkaistu 17.01.2023 klo 09:22
Kirjoittanut
Pro Uutiset

– Haluamme taata nykyisille ja tuleville sukupolville oikeuden olla osaavia ammattilaisia koko työuransa ajan. Heidän on voitava luottaa työssään ihmisoikeuksien ja oikeudenmukaisen ekologisen siirtymän toteutumiseen, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Oikeudenmukaisen siirtymän periaatteet koostuvat kymmenestä kohdasta. Periaatteissa vaaditaan muun muassa tulevat sukupolvet huomioivia etupainotteisia ilmasto- ja luontokatotoimia, siirtymäaloilla työskentelevien ihmisten tunnistamista ja tukemista, osaamiseen panostamista sekä kustannusten oikeudenmukaista jakoa.

Periaatteissa painotetaan myös siirtymän suunnittelua ja seurantaa. Esimerkiksi nyt käsillä oleva energiakriisi vauhdittaa siirtymää pois fossiilisista, mutta sen aiheuttamien negatiivisten vaikutusten lieventäminen on ollut haasteellista. Jatkossa kriisejä voi tulla lisää, ja niihin tulee varautua. Myös hitaammin etenevät muutosprosessit vaativat etukäteissuunnittelua.

Mukana kampanjassa ovat Pron lisäksi muun muassa Soste, Amnesty International, Greenpeace, Marttaliitto, SAK ja STTK. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch.

Kansanedustajaehdokkaat voivat sitoutua oikeudenmukaisen siirtymän periaatteisiin kampanjan sivulla oikeudenmukainensiirtyma.fi.

Meille on tärkeää vaikuttaa yhteiskunnassa laajalti. Tutustu Pron eduskuntavaalitavoitteisiin täällä.