Valtiolle uusi virka- ja työehtosopimus

neuvottelutulos syntyi
Valtion uusi virka- ja työehtosopimus on hyväksytty liittojen hallinnoissa. Sopimusratkaisu on kaksivuotinen, ja se tulee voimaan 1. maaliskuuta.

Valtiolle uusi virka- ja työehtosopimus

Julkaistu 23.02.2023 klo 17:44

Valtion uusi virka- ja työehtosopimus tulee voimaan 1.3.2023 ja on voimassa 28.2.2025 asti. Sopimuksen palkankorotukset ovat 6,0 prosenttia, ja lisäksi maksetaan kertaerä, jonka kustannusvaikutus on 1,0 prosenttia.

Palkkoja korotetaan 1.5.2023 lukien yleiskorotuksella, jonka suuruus on 3,5 prosenttia ja 1.3.2024 lukien yleiskorotuksella, jonka suuruus on 2,0 prosenttia.

1.3.2024 lukien on toteutettavana paikallisesti 0,5 prosentin suuruinen virastoerä. Lisäksi huhtikuussa 2023 maksetaan kertaerä, jonka suuruus on 12,2 prosenttia kuukausipalkkauksesta, kuitenkin vähintään 500 euroa.

– Palkankorotusten painottuminen vahvasti kaikille tuleviin yleiskorotuksiin ja nyt keväällä tuleva kertaerä tukevat tavoitteidemme mukaisesti jokaisen jäsenemme ostovoimaa, Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola toteaa.

Sopimukseen sisältyy lisäksi tekstimuutoksia, jotka parantavat työn ja perhe-elämän yhteensovittamista sekä tasa-arvoa. Molempien vanhempien palkallinen vanhempainvapaa on jatkossa 32 arkipäivää, ja tilapäisen hoitovapaan ikäraja nousee 10 vuodesta 12 vuoteen. Lisäksi pitkäaikainen tavoitteemme vapaa-ajalla tapahtuvan matkustamisen korvaamisesta eteni matkapäiväkorvauksen laajetessa koskemaan arkipäiviä ulkomaan matkojen osalta.

– Tekstimuutokset ja sitä kautta jäsentemme palvelussuhteen ehdot etenivät tällä kierrokselle enemmän kuin pitkään aikaan. Tästä kiitos kuuluu myös Valtion työmarkkinalaitokselle, joka aiempaa ennakkoluulottomammin oli valmis modernisoimaan sopimuksen tekstejä, Niko Simola toteaa.

Sopijapuolina ovat Valtion työmarkkinalaitos sekä valtion pääsopijajärjestöt Ammattiliitto Pro, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.