Hoppa till huvudinnehållet

Nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för staten

neuvottelutulos syntyi
Statens nya tjänste- och arbetskollektivavtal har godkänts i förbundens förvaltningar. Avtalsuppgörelsen är tvåårig och träder i kraft den 1 mars.

Nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för staten

Publicerad 23.02.2023 kl. 17:52
Nyheter

Statens nya tjänste- och arbetskollektivavtal träder i kraft 1.3.2023 och gäller till 28.2.2025. Avtalets lönehöjningar är 6,0 procent och därtill betalas en engångspott, vars kostnadseffekt är 1,0 procent.

Lönerna höjs från 1.5.2023 med en allmän förhöjning på 3,5 procent och från 1.3.2024 med en allmän förhöjning på 2,0 procent.

Från 1.3.2024 kommer det till betalning en ämbetsverkspott på 0,5 procent som förverkligas lokalt. Dessutom betalas det i april 2023 en engångspott på 12,2 procent av månadslönen, likväl minst 500 euro.

- Tyngdpunkten i lönehöjningarna på allmänna förhöjningar för alla och engångspotten i vår stöder våra medlemmars köpkraft, i enlighet med våra målsättningar, konstaterar Pros direktör för den offentliga sektorn Niko Simola.

I avtalet ingår textändringar som förbättrar sammanjämkning av arbete och familjeliv samt jämställdheten. Båda föräldrarnas avlönade föräldraledighet är i fortsättningen 32 vardagar och för tillfällig vårdledighet höjs åldersgränsen för barnet från 10 år till 12 år. Dessutom framskred vår långvariga målsättning om ersättning av resor under fritid då resdagsersättningen utvidgades till att omfatta vardagar för utrikesresor.

Textändringarna och därmed våra medlemmars anställningsvillkor framskred den här omgången mer än på länge. Tack för det hör också till Statens arbetsmarknadsverk som mer fördomsfritt än förut var redo att modernisera texter, konstaterar Niko Simola.

Avtalsparter är Statens arbetsmarknadsverk och statens huvudavtalsorganisationer Fackförbundet Pro, Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU och Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL.