Hoppa till huvudinnehållet

Förhandlingsresultat för privata socialservicebranschen

Neuvottelija on peukku pystyssä onnistumisen merkiksi.
Förhandlingsresultat har uppnåtts för privata socialservicebranschen. Det kommer nu att behandlas i parternas förvaltningar. Övertids- och skiftbytesförbudet samt ansökningsblockaden och inhoppsförbudet upphör.

Förhandlingsresultat för privata socialservicebranschen

Publicerad 08.06.2023 kl. 15:06
Nyheter

I medlingen i privata socialservicebranschen har det idag uppnåtts förhandlingsresultat. Förhandlingsresultatet kommer nu att behandlas i parternas förvaltningar.

– Det är verkligen fint att vi nu mellan parterna uppnådde ett förhandlingsresultat i den här utmanande situationen, konstaterar direktör Niko Simola.

Övertids- och skiftbytesförbudet samt anställningsblockaden och inhoppsförbudet upphör omedelbart för tiden för behandlingen av förhandlingsresultatet. Om förhandlingsresultatet godkänns inhiberas strejkerna som tidigare varslats för branschen. Vi informerar mer efter förvaltningsmötena.

Kollektivavtalsförhandlingarna i privata socialservicebranschen har förts sedan januari. Förhandlingsparter är Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Förhandlingsorganisationen för social- och hälsovården (TSN) samt Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Fackförbundet Pro hör till Sallis förhandlingsorganisation tillsammans med Fackförbundet Jyty och Finlands Hälsovårdarförbund FHVF. Arbetsgivaren företräds av Hyvinvointiala HALI.