Hoppa till huvudinnehållet

Nytt strejkvarsel för privata socialservicebranschen

Iäkkäämpi nainen katsoo hoitajaansa.
Strejkhotet utvidgas i privata socialservicebranschen. Pro gav idag ett nytt strejkvarsel som gäller serviceboende med omsorg dygnet runt i Egentliga Finland och Nyland.

Nytt strejkvarsel för privata socialservicebranschen

Publicerad 17.05.2023 kl. 15:14
Nyheter

Pro har idag varslat om ny strejk för privata socialservicebranschen tillsammans med de andra arbetstagarorganisationerna. Strejkhotet gäller 28 serviceboendeenheter med omsorg dygnet runt i Egentliga Finland och Nyland. Arbetsplatserna som omfattas av strejken hittar du här. Strejken börjar torsdag 1.6.2023 klockan 00.01 och upphör lördag 3.6.2023 klockan 23.59. Arbetskonflikten gäller arbetsskift som börjar under strejken.

Pro gav igår två strejkvarsel  för den privata socialservicebranschen. De strejkerna riktar sig till barnskyddet och privata daghem i Nyland och Egentliga Finland. Pro har dessutom redan tidigare varslat om strejker som gäller småbarnspedagogik och serviceboende med omsorg dygnet runt. Strejken omfattar inte nödarbete.

Det är också övertids- och skiftbytesförbud i branschen, som omfattar alla Pro-medlemmar som arbetar inom tillämpningsområdet för den privata socialservicebranschens kollektivavtal. Övertids- och skiftbytesförbudet är i kraft till 30.5 klockan 13.

Kraftiga åtgärder behövs

Det har förhandlats om branschens kollektivavtal allt sedan januari och tvisten har medlats i drygt en vecka utan resultat. En uppgörelse har inte nåtts för att höja branschens lönenivå och för att minska löneskillnaden mellan privata socialservicebranschen och offentliga sektorn. Löneskillnaden har lett till att arbetstagarna byter från privata socialservicebranschen till offentliga sektorn.

– Situationen i privata socialservicebranschen är ohållbar. Lönesättningen i branschen måste fås i skick. Endast så säkras att branschen får tillräckligt med arbetskraft även i framtiden, säger direktör Niko Simola.

Parterna i tvisten träffas nästa gång måndag 22.5 på riksförlikningsmannens byrå.

Kollektivavtalet för privata socialservicebranschen förhandlas av Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Förhandlingsorganisationen för social- och hälsovården (TSN) samt Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Fackförbundet Pro hör till Sallis förhandlingsorganisation tillsammans med Fackförbundet Jyty och Finlands Hälsovårdarförbund FHVF. Arbetsgivaren företräds av Hyvinvointiala HALI.

I privata socialservicebranschen arbetar ungefär 70 000 personer i till exempel privata daghem, inom barnskydd och i omsorgstjänster för åldringar och personer med funktionsnedsättning.