Vuoden prolainen luottamusmies: Sanattomaksi vetää

Vuoden 2021 prolainen luottamusmies, Jorma Viikki sai onnittelukukat Tampereen yliopiston Keskustakampuksella. Jorma toimii Tampereen yliopiston henkilökuntayhdistys ry:ssä. Kuvan otti Marjaana Malkamäki.
Vuoden prolainen luottamusmies on Jorma Viikki Tampereen yliopistosta. Työssään hän luottaa kuuntelemiseen ja ratkaisukeskeisyyteen. Viikki on arvostettu neuvottelija kaikin puolin pöytää.

Vuoden prolainen luottamusmies: Sanattomaksi vetää

Julkaistu 23.04.2021 klo 12:02
Kirjoittanut
Satu Lehmuskoski
Kuvaaja Marjaana Malkamäki

Tampereen yliopiston pääluottamusmies Jorma Viikki vaikuttaa hämmentyneeltä valinnastaan. Pron hallitus valitsi hänet vuoden luottamusmieheksi yli sadan ehdotuksen joukosta. Viikki on myös ehdolla STTK:n vuoden luottamusmieheksi.

-    Olo on hämmentynyt ja epätodellinen. Tuntuu äärimmäisen hienolta, että työtäni arvostetaan näin.
Sanattomaksi vetää.

Viikin viime vuodet ovat olleet vauhdikkaita ja työntäyteisiä. Hän on ollut alusta asti mukana yliopiston ja teknillisen yliopiston fuusiossa, joka konkretian tasolla tehtiin vuosina 2018–2019 ja jota hiotaan eri osa-alueilla vieläkin.

Käytäntöjen ja sopimusten yhteensovittamisessa riitti neuvoteltavaa, eikä vastakkainasettelultakaan aina vältytty. Viikki onnistui tasoittelemaan tyrskyjä ja ansaitsi molempien yliopistojen henkilöstön luottamuksen.

-    Pyrin aina oikeudenmukaisuuteen. Lähden liikkeelle faktapohjalta ilman ennakkoasenteita ja pyrin viemään asioita rakentavasti eteenpäin.

Asiat olivat välillä kuin saippuaa

Fuusiossa auttoi pitkä, 15 vuoden kokemus luottamustehtävissä. Lisäksi yliopiston lainsäädäntö ja prosessien kulku olivat hänelle ennestään tuttuja. Pääluottamusmiehen oli helppo hahmottaa myös talouspuolen asioita, sillä hän on työskennellyt talouspuolen tehtävissä ja on yliopiston talouden kasvatti.

Vankasta osaamisesta huolimatta fuusio oli valtava ja vaativa urakka. Viikki on kärsivällisen miehen maineessa, mutta aika ajoin neuvottelut turhauttivat.

-    Asiat olivat välillä kuin saippuaa, josta ei saanut kunnolla kiinni eikä saanut mitään tuntumaa.

Samaan aikaan jäsenistön tiedontarve oli suuri, koska oman työn ja palkan kohtalo huolestutti monia. Viikki kuunteli, vastasi ja tiedotti.  Yhdistyksen luottarikahveilla  juteltiin jäsenten kanssa ajankohtaisista asioista.

Kolmen fuusion keskellä

Yhtä aikaa yliopistomyllerryksen kanssa molempien yliopistojen henkilöstöyhdistykset aloittivat sulautumisen. Viikillä oli myös tässä merkittävä rooli, koska hän toimi Tampereen yliopiston Henkilöstöyhdistyksen puheenjohtajana.

Eikä kahta ilman kolmatta. Viikin oma liitto Pardia aloitti fuusioneuvottelut Pron kanssa, mikä poiki kysymyksiä ja pohdintaa pääluottamusmiehelle.

-    Liittofuusio toi oman mausteensa vuoteen 2018. En olisi yhtään pistänyt pahakseni, vaikka se olisi tullut vasta seuraavana vuonna, hän naurahtaa.

Aiotteko oikeasti harmonisoida palkat ja nimikkeet?

Kun yliopistofuusio valmistui, alkoi seuraava suursavotta eli nimikkeiden ja palkkojen harmonisointi. Yliopiston nimikkeet, palkat ja tehtävänkuvat käytiin läpi, jotta ne ovat samassa linjassa eri yksiköiden välillä. Jotta palkat saatiin kohdilleen, piti merkittävälle osalle henkilöstöä tehdä vielä henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi. Urakka on osittain kesken opetus- ja tutkimushenkilökunnan osalta.

-    On vielä kipupisteitä, joita pitää työstää.

Viikki muistelee hymyssä suin suhtautumistaan harmonisointiurakkaan ennen sen aloittamista.

-    Kollega toisesta yliopistossa kysyi, että aiotteko oikeasti harmonisoida palkat ja nimikkeet. Kysyin naiivisti, että mitä meinaat? Näin jälkeenpäin tajuan, että ihan oikea hänen kysymyksensä oli.

Arvostusta kaikilla puolilla pöytää

Vuoden luottamusmies jakaa kiitosta kollegoilleen. Tärkeä työpari on toinen pääluottamusmies Ari Moskari, joka keskittyy Hervannan kampuksen edunvalvontaan. Pääluottamusmiehet ja muut luottamusmiehet edistävät yhdessä noin 500 jäsenen, kuten asiantuntija-, hallinto- ja laboratoriohenkilöstön, asiaa. Yhdistykseen kuuluu myös opetus- ja tutkimushenkilöstöä.

Viikki vaalii välejä myös muihin henkilöstöjärjestöihin. Niiden luottamusmiesten kanssa pohditaan, mitä muutokset merkitsevät kullekin henkilöstöryhmälle ja miten ne heijastuvat muiden tehtäviin.

-    Olemme symbioosissa. On ilo tehdä asioita yhdessä, ja yhteistyö pelaa loistavasti.

Maltillinen mutta määrätietoinen mies nauttii arvostusta eri puolilla neuvottelupöytää. Suhteet työnantajaan ovat mutkattomat.

-    On hienoa päästä vaikuttamaan asioihin tosi suoraan.

Rahoitukseen saatava pitkäjänteisyyttä

Viikki on vääntänyt vuosien varrella vaikeista asioista. Ratkaisu on aina löytynyt herrasmiesmäisesti neuvottelemalla. Lähtökohtana on, että toisen mielipidettä ei teilata.

-    Erilaisille mielipiteille pitää olla tilaa ja niitä pitää kuunnella. Onnistunut edunvalvonta hyödyttää molempia osapuolia.

Viikki on löytänyt uransa aikana monia ratkaisuja. Yksi ongelma kuitenkin on ja pysyy, nimittäin epävarmuus seuraavan vuoden valtion rahoituksesta.

-    Joka vuosi arvuuttelemme sitä, paljonko saamme valtion rahoitusta. Työ on jatkuvaa resurssien jakamista ja kohdentamista eri kohteisiin. Rahoitukseen pitäisi saada pitkäjänteisyyttä.

Jaksamisesta pitää huolehtia

Viikin työaika jakautuu puoliksi luottamustehtävien ja toiminnanohjauksen asiantuntijan töiden kesken. Yliopiston muutosmyllerrys on tarkoittanut sitä, ettei työaika tahdo riittää molempiin. Kun työ vie, saldot tahtovat paukkua. Viikki ei kuitenkaan asettele olkapäilleen mitään marttyyrin viittaa.

-    Kun saan hoidettua jäsenen asian, tulee hyvä mieli. Tällä työllä on merkitystä.

Viime vuosina 51-vuotias Viikki on satsannut siihen, että työmäärät pysyvät kohtuullisina.

-    Jos kuvittelee olevansa yli-ihminen, se kostautuu.

Palautuminen on tärkeää pääluottamusmiehen työssä. Kotipihan kuopsuttelu Hämeenlinnassa ja omakotitalon kunnostaminen vievät työasiat tehokkaasti taka-alalle. Samoin autotallin aarre, vuosimallin 79 Chevrolet, saa ajatukset pois töistä.

-    Sen kanssa saan kädet sopivasti rasvaan, Viikki hymähtää.

Parasta palautumista ovat reissut vaimon ja tyttären kanssa asuntoautolla.

-    On mukava olla keskellä ei mitään ja tavata uusia ihmisiä.