Muuta tietojasi

Nainen istuu koneen ääressä sohvalla ja juo kahvia.

Muuta tietojasi

Onko sopimusalasi, työnantajasi tai työpaikkasi muuttunut? Haluatko tilata jäsenmaksuviitteen? Oletko vaihtamassa yhdistystä? Oletko siirtymässä eläkkeelle? Onko jäsennumero hukassa?

Voit päivittää jäsentietojasi kätevästi täyttämällä omaan tilanteeseesi sopivan lomakkeen. Lomakkeiden täyttö on turvallista. Osoitteenmuutokset saamme suoraan Digi- ja väestötietovirastosta, ellei niissä ole luovutuskieltoa.

Muutoksia jäsentietoihisi voit tehdä myös Ammattiliitto Pro -sovelluksen kautta.
Yhteystietojen, työpaikan tai yhdistyksen muutos

Saat ajantasaista tietoa tarjoamistamme eduista ja työsuhteesi ehdoista ilmoittamalla meille viereisen linkin kautta ajantasaiset yhteystietosi. Osoitteenmuutoksen saamme suoraan Digi- ja väestötietovirastosta, ellei niissä ole luovutuskieltoa.

Ilmoita meille työpaikkasi vaihdosta ja täytä samalla jäsenmaksujen perintäsopimus, niin jäsenmaksusi pysyvät ajan tasalla. Voit sopia työnantajasi kanssa, että jäsenmaksu peritään suoraan palkastasi tai voit maksaa jäsenmaksusi itse. Näin varmistat, että saat juuri sinua koskevat viestit ja työsuhdeneuvonnan.

Yhdistyksen vaihtaminen voi tulla sinulle ajankohtaiseksi, kun työpaikkasi vaihtuu tai muutat uudelle paikkakunnalle.

Ilmoita meille muutoksesta viereisen linkin kautta. Voit valita haluamasi yhdistyksen.  Jos sinulla ei ole tiedossasi sopivaa yhdistystä, kirjoita lomakkeelle ”liitto voi valita”.  Voit aina ottaa yhteyttä oman työpaikkasi luottamusmieheen tai alueesi sopimusala-asiamieheen, he auttavat sinua löytämään uuden yhdistyksen.

Emme saa osoitteenmuutosta suoraan Digi- ja väestötietovirastosta. Ilmoita meille siitä viereisellä lomakkeella.

Muistathan myös varmistaa työttömyysturvasi Työttömyyskassa Prosta hyvissä ajoin ennen ulkomaille lähtöä.

Jos menet töihin:

• EU- tai ETA-maiden ulkopuolelle ja et ole lähetetty työntekijä. Selvitä kassasta, onko sinulla oikeus päivärahaan ulkomailla työskentelysi jälkeen, ja kannattaako sinun säilyttää jäsenyytesi suomalaisessa työttömyyskassassa ulkomailla työskentelysi ajan.
  • EU- tai ETA-maahan ja et ole lähetetty työntekijä, siirryt työskentelemään sen maan sosiaaliturvan piiriin. Kun kotiudut Suomeen, kannattaa heti liittyä liiton ja työttömyyskassan jäseneksi. Sinulla saattaa olla neljän viikon työskentelyvelvoite ennen päivärahaoikeutta.
  • ulkomaille lähetettynä työntekijänä, kuulut työskentelyn ajan Suomen sosiaaliturvan piiriin ja työeläkemaksut on maksettu Suomeen (ETK:n lähetetyn työntekijän todistus E101 tai E102 sekä Kela Y38). Maksa jäsenmaksua normaalisti työskentelyn ajan.
  • Ruotsiin tai Tanskaan. Vakuuta itsesi Ruotsissa tai Tanskassa liittymällä paikallisen liiton/työttömyyskassan jäseneksi.
Työttömyys, lomautus tai työ- ja virkasuhdeasia

Ilmoittaudu työnhakijaksi

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimiston Oma asiointi -palvelussa www.te-palvelut.fi viimeistään ensimmäisenä työttömyys- tai lomautuspäivänä. Ansiopäivärahaa voidaan maksaa ja omavastuuaika asettaa vain ajalta, jona työnhaku on voimassa.

Lähetä Pro-kassaan ensimmäinen hakemus ja liitteet

Ansiopäivärahaa haetaan työttömyyskassasta. Voit lähettää ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen ja liitteet työttömyyskassaan kahden viikon työttömyyden tai lomautuksen jälkeen. Kätevimmin hakemuksen ja liitteet saa lähetettyä Pro-kassan sähköisen asioinnin kautta.  Mutta voit myös täyttää paperilomakkeen ja lähettää sen liitteineen postitse, mikäli sähköisen asioinnin käyttäminen ei ole mahdollista. Huomaa, että ansiopäivärahaa ei voi hakea etukäteen, mutta sitä täytyy kuitenkin hakea 3 kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haluat ansiopäivärahaa maksettavan.

Lähetä jatkohakemus helposti Pro-kassan sähköisen asioinnin kautta

Jos olet kokonaan työtön, lähetä seuraava hakemus eli jatkohakemus neljältä kalenteriviikolta (maanantaista sunnuntaihin) tai täyden kalenterikuukauden jaksolta heti jakson täytyttyä. Toimi näin, vaikka kassa ei olisi vielä antanut päätöstä ensimmäisestä hakemuksesta, jotta hakemus ei vanhene. Ansiopäivärahaa haetaan aina jälkikäteen, mutta sitä ei makseta 3 kuukautta vanhemmalta ajalta. Hakemusten täytyy olla kassassa 3 kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haet ansiopäivärahaa.

Ota ensin yhteyttä oman työpaikkasi luottamusmieheen. Löydät luottamusmiehen yhteystiedot Ammattiliitto Pro -sovelluksesta  (lataa sovellus Android-puhelimeen tai iPhoneen.)

Suurimmassa osassa kysymyksiä saat suoraan vastauksen soittamalla meille työsuhde- ja virkaehtoneuvonnan numeroon 09 1727 3440. Neuvomme työelämän kiperimmissäkin tilanteissa, tarvittaessa ohjaamme sinut eteenpäin asiantuntijalle.

Monimutkaisemmissa asioissa auttaa sopimusalasi alueellinen asiantuntija – sopimusala-asiamies. Häneen voit olla yhteydessä myös, jos asiasi on arkaluontoisempi.

Lisää tietoa
Jäsenmaksut, viite ja jäsenkortti

Jos maksat jäsenmaksun itse, tarvitset sen maksamiseksi viitenumeron. Voit tilata sen viereisen linkin kautta.

Käytössäsi on yksi viite koko vuodelle ja laskun eräpäivä on jokaisen kuukauden viimeinen päivä. Maksu kohdistuu sen kuukauden jäsenmaksuksi, jolloin maksat jäsenmaksun.

Voit myös maksaa jäsenmaksut suoraan Proplussassa verkkopankkisi kautta tai Pron mobiilisovelluksesta (lataa sovellus Android-puhelimeen tai iOS-puhelimeen.) Voit maksaa jäsenmaksusi myös e-laskulla.

Jäsenmaksulaskurilla lasket helposti jäsenmaksusi ja saat tarvittavat viite- ja maksutiedot hetkessä. Laskuriin pääset kirjautumalla Proplus.fi > Jäsentietoni >Jäsenmaksu- ja viitenumerolaskuri. Palveluun kirjaudut jäsennumerollasi.

Helpoin tapa maksaa jäsenmaksu on sopia työnantajasi kanssa, että jäsenmaksu maksetaan suoraan palkastasi.

Täytä viereisen linkin kautta perintäsopimus ja toimita se palkkahallintoosi.  Allekirjoitusten jälkeen toimita lomake liiton jäsenpalveluihin ja lähetämme palkkahallinnollesi tarvittavat tiedot jäsenmaksun perintää varten.

1.1.2023 alkaen liittyneet alle 36-vuotiaat maksavat 99 euron vuosijäsenmaksun itse. Sitä ei voi liittää työnantajaperintään.

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa, jos sinulla ei ole palkkatuloja etkä saa työttömyyskassan maksamaa veronalaista etuutta.

Ilmoita meille jäsenmaksuvapautuksesta viereisen linkin kautta.

Ammattiliitto Pro -sovellus on sähköinen jäsenkorttisi ja matkavakuutuskorttisi. Löydät sen sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro.

Jäsenkorttisi löytyy myös Proplussasta. Löydät sen kirjautumalla Proplussaan ja klikkaamalla kohtaa ”Jäsentietoni”. Jäsenkortin saat ladattua sinisestä painikkeesta ”Näytä jäsenkortti”. Voit tulostaa sen paperisena tai tallentaa laitteesi näytölle. Digitaalinen jäsenkortti toimii myös matkavakuutuskorttina.

Jäseneksi liittyminen

Olet tervetullut Ammattiliitto Pron jäseneksi, jos työskentelet julkisella tai yksityisellä alalla.  Pron jäsenyys sisältää myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan. Jäsenyydelle ei ole alaikärajaa, työttömyysturvaan olet kuitenkin oikeutettu vasta 18-vuotiaana.

Olet tervetullut Ammattiliitto Pron jäseneksi myös palkattoman perhevapaan aikana (äitiysloma tai hoitovapaa), mikäli työsuhteesi on voimassa.

Työttömyyskassaan sen sijaan voit liittyä vasta palattuasi työelämään.

Liity jäseneksi viereisellä lomakkeella.

Prohon kannattaa liittyä jo opiskeluaikana: opiskelijajäsenyys on maksuton ja saat samat edut kuin muutkin jäsenet.

Liity opiskelijajäseneksi viereisellä lomakkeella.

ProSoolo on yksinyrittäjille, toiminimellä työskenteleville ja ammatinharjoittajille tarkoitettu palvelu, joka helpottaa ja turvaa arkea ja tarjoaa mahdollisuuksia verkostoitumiseen.

Jäsenyyden päättäminen

Jäsenyytesi liitossa ja omassa yhdistyksessäsi päättyy, kun jäät pysyvästi eläkkeelle. Eläkkeelle siirtyminen vaikuttaa myös jäsenetuihisi, kuten jäsenvakuutukset eivät enää ole voimassa. Tutustu Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäsenyyteen ja etuihin.

Jos sinulle on myönnetty pysyvä täysimääräinen eläke, et voi enää hyödyntää työttömyyskassan palveluita. Tällöin suosittelemme eroamista myös työttömyyskassasta.

Ilmoita viereisen linkin kautta eläkkeelle siirtymisestä, sillä emme saa tietoa mistään muualta.

Ikävää, että päädyit tähän ratkaisuun.

Tee eroilmoitus viereisen linkin kautta. Varmistaaksesi katkeamattoman ansioturvan, maksa jäsenmaksusi ilmoittamaasi eropäivään saakka.

Jäsenmaksuperinnän päättämiseksi ole yhteydessä työnantajaasi, sillä me Prossa emme voi tehdä sitä puolestasi.

Muistathan, että olet tervetullut takaisin jäseneksemme milloin tahansa.

Luottamushenkilöilmoitus

Ilmoita lomakkeilla uuden luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun valinnasta tai tietojen muutoksesta.

Luottamusmiehen toimikausi on pääsääntöisesti kolme vuotta. Toimikausi alkaa valintaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Ilmoita valinnastasi liiton jäsenille työpaikalla, työnantajalle ja meille.

Työturvallisuuskeskus ylläpitää lakisääteistä työsuojeluhenkilörekisteriä, johon työnantajalla on velvollisuus ilmoittaa työpaikan työsuojeluyhteistoimintaan nimetyt ja valitut henkilöt ja heidän yhteystietonsa.

Ilmoita Pro-vastaavan tehtävästä luottamusmieslomakkeella. Pro-vastaavan tehtävä on määräaikainen ja kausi on pääsääntöisesti noin kolme vuotta (valintavuosi + kolme kalenterivuotta).

Haluatko tietää jäsennumerosi?

Jäsennumeron löydät Pron mobiilisovelluksesta, Proplussan jäsentiedoistasi tai voit tilata sen lomakkeella.

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota meihin yhteyttä