Lakkoavustus

Danske Bankin toimistolla Ilmalassa oli hiljaista rahoitusalan lakon aikana.

Lakkoavustus

Jos sinulle tulee ansionmenetystä työnseisauksen takia, maksamme sinulle lakkoavustusta. Edellytyksenä on, että sinulla on Pron voimassa oleva jäsenyys, joka on ollut voimassa jo työtaisteluilmoituksen jättöhetkellä. Lakkoavustuksiin liittyvää tietoa löydät verkkosivuiltamme ja kysymyksiä voit laittaa osoitteeseen [email protected].

Avustusta haetaan verkkopalvelussamme ja haku edellyttää kirjautumista Proplus-tunnuksilla. Palvelussa antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.  Lakkoavustusta tulee hakea kuukauden sisällä siitä, kun saat Prolta sähköpostiviestin asiasta (avustusta haetaan lakon päätyttyä).

Kirjaudu sisään Proplus-tunnuksillasi. Kirjautumiseen pääset tästä .

• Klikkaa kohtaa ”Tee avustushakemus”
  • Merkitse hakemukseen työvuorosi (valitse alasvetovalikosta). Voit saada avustusta ansionmenetyksestä työnseiseisauksen vuoksi niiden lakkopäivien osalta, jolloin olet ollut työvuorossa. Lakkopäivän pituus on sama, kuin työvuorosi pituus, jos olisit ollut töissä. Täytä tiedot päiväkohtaisesti hakemukseesi.

Tarvitset hakemusta tehdessäsi jäsennumerosi, henkilötunnuksesi, tilinumerosi (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678).

Jos et näe Proplus-verkkopalvelussa kohtaa ”Tee avustushakemus”

Jos sinulle ei näy Proplus-verkkopalvelussa kohtaa ”Tee avustushakemus”, voit hakea lakkoavustusta tästä. Lomake toimii suojatussa verkkoyhteydessä.

Pron hallitus päättää työtaistelukohtaisesti siitä maksettavasta lakkoavustuksesta. Lakkoavustuksesta pidätetään automaattisesti ennakkopidätys. Verottaja päättää lakkoavustuksen veroprosentin.

Laskelma 70 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 51,10 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 100 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 66,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 125 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys.  Nettona lakkoavustuksesta käteen jää 75,95 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 150 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys.  Nettona lakkoavustuksesta käteen jää 89,70 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Lakkoavustus maksetaan lakon päätyttyä. Hakuaikaa  on kuukausi lakon päättymisestä.

Lakkoavustus maksetaan kerran viikossa. Muista hakea lakkoavustusta maanantaina ja saat sen saman viikon perjantaina. Jos haet avustusta muina päivinä kuin maanantaina, saat avustuksen seuraavan viikon perjantaina.

Lakon ajalta sinulle ei makseta työttömyyspäivärahaa. Mikäli työsuhteesi päättyy lakon aikana ja jäät työttömäksi, on sinun ilmoittauduttava työvoimatoimistoon työnhakijaksi normaalimenettelyn mukaisesti. Työttömäksi jääneen toimihenkilön oikeus työttömyyspäivärahaan määräytyy normaalisti tätä koskevien sääntöjen mukaan.

Lakon aikana on mahdollista saada  paikallisesta sosiaalitoimistosta haettavaa toimeentulotukea, mikäli toimeentulotuen saamisedellytykset täyttyvät. Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentuloturvan muoto. Sitä voi saada tilanteissa, joissa henkilön tai perheen tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Tuen saamisoikeutta arvioitaessa otetaan huomioon kaikki perheen käytettävissä olevat tulot.

Pron hallitus päättää lakkoavustuksesta työtaistelukohtaisesti. Tiedon löydät Pron lähettämästä jäsenkirjeestä.

Pro-viikkojen kuvituskuva
Kaveri kans!
Pro-viikkojen kuvituskuva

Ammattiliitto on yhtä kuin sen jäsenet. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on vaikuttaa. Jos työpaikallasi on kollega, joka ei vielä kuulu Prohon, suosittele hänelle jäsenyyttämme.

Muistithan, että palkitsemme sinut uusien prolaisten hankinnasta. Jokaisesta uudesta suosituksesi perusteella liittyneestä jäsenestä saat 40 euron SuperLahjakortin.