Hyppää pääsisältöön

Lakkoavustus

Danske Bankin toimistolla Ilmalassa oli hiljaista rahoitusalan lakon aikana.

Lakkoavustus

Jos sinulle tulee ansionmenetystä työnseisauksen takia, maksamme sinulle lakkoavustusta. Edellytyksenä on, että sinulla on Pron voimassa oleva jäsenyys. Olet oikeutettu lakkoavustukseen liittymispäivästä alkaen, jos olet lakossa. Lakkoavustuksiin liittyvää tietoa löydät verkkosivuiltamme ja kysymyksiä voit laittaa osoitteeseen lakkohakemus@proliitto.fi.

Avustusta haetaan sähköisellä lomakkeella ja haku edellyttää kirjautumista Proplus-tunnuksilla. Hakemus tehdään avustushakemus-kirjautumissivulta. Sivulla antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.  Lakkoavustusta tulee hakea kuukauden sisällä siitä, kun saat Prolta sähköpostiviestin asiasta.

Kirjaudu sisään Proplus-tunnuksillasi:

• Klikkaa työnseisauspäivä-linkkiä
  • Valitse alasvetovalikosta, oletko ollut lakossa vai oletko esimerkiksi ollut muuten poissa (vapaapäivä, sairas tms.) Täytä nämä tiedot päiväkohtaisesti hakemukseesi.

Tarvitset hakemusta tehdessäsi jäsennumerosi (näet sen muovisesta jäsenkortistasi ja Pro-sovelluksesta, henkilötunnuksesi, tilinumerosi (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678).

Jos et näe Proplus-maksatusjärjestelmässä lomaketta

Jos sinulle ei näy Proplus-maksatusjärjestelmässä lakkoavustuslomaketta, voit hakea lakkoavustusta sähköpostilla. Lähetä linkin takaa löytyvä suojattu sähköposti osoitteeseen lakkohakemus(at)proliitto.fi. Kirjaa sähköpostin aiheeksi Lakkohakemus ja liitä sähköpostiin seuraavat tiedot:

• Nimi
  • Yritys, johon työsuhde
  • Yritys, jossa tosiasiassa työskentelet, jos se on eri kuin työsuhde (esimerkiksi alihankinta tai vuokratyö)
  • Työntekopaikka
  • Henkilötunnus
  • Liitto, jonka jäsen olet (jos muu kuin Pro)
  • Tilinumero IBAN-muodossa (FI+16 merkkiä ilman välilyöntejä)
  • Mikä lakko on kyseessä
  • Lakkopäivät/työvuorot, jolloin olet ollut lakossa.

Liitetiedostoja ei tarvita.

Pron hallitus päättää työtaistelukohtaisesti siitä maksettavasta lakkoavustuksesta. Lakkoavustuksesta pidätetään automaattisesti ennakkopidätys. Verottaja päättää lakkoavustuksen veroprosentin.

Laskelma 70 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 51,10 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 105 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 69,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 120 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys.  Nettona lakkoavustuksesta käteen jää 73,20 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 140 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen ennakonpidätys.  Nettona lakkoavustuksesta käteen jää 84,20 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Lakkoavustus maksetaan lakon päätyttyä. Hakuaikaa  on kuukausi lakon päättymisestä.

Lakkoavustus maksetaan kerran viikossa. Muista hakea lakkoavustusta maanantaina ja saat sen saman viikon perjantaina. Jos haet avustusta muina päivinä kuin maanantaina, saat avustuksen seuraavan viikon perjantaina.

Lakon ajalta sinulle ei makseta työttömyyspäivärahaa. Mikäli työsuhteesi päättyy lakon aikana ja jäät työttömäksi, on sinun ilmoittauduttava työvoimatoimistoon työnhakijaksi normaalimenettelyn mukaisesti. Työttömäksi jääneen toimihenkilön oikeus työttömyyspäivärahaan määräytyy normaalisti tätä koskevien sääntöjen mukaan.

Lakon aikana on mahdollista saada  paikallisesta sosiaalitoimistosta haettavaa toimeentulotukea, mikäli toimeentulotuen saamisedellytykset täyttyvät. Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentuloturvan muoto. Sitä voi saada tilanteissa, joissa henkilön tai perheen tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Tuen saamisoikeutta arvioitaessa otetaan huomioon kaikki perheen käytettävissä olevat tulot.

Pro-viikkojen kuvituskuva
Kaveri kans!
Pro-viikkojen kuvituskuva

Ammattiliitto on yhtä kuin sen jäsenet. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on vaikuttaa. Jos työpaikallasi on kollega, joka ei vielä kuulu Prohon, suosittele hänelle jäsenyyttämme.

Muistithan, että palkitsemme sinut uusien prolaisten hankinnasta. Jokaisesta uudesta suosituksesi perusteella liittyneestä jäsenestä saat 40 euron SuperLahjakortin.