Työharjoittelu

Nuori iloinen nainen, työntekijä steriileissä vaatteissa, joilla on tabletti ja hymyilee kameralle lähellä tehtaan tuotantolinjaa.

Työharjoittelu

Työharjoittelussa pääset soveltamaan koulussa oppimaasi teoriaa työelämässä ja verkostoitumaan tulevan alasi työnantajiin jo opiskellessa. Työharjoittelusta tulee maksaa palkka. Erityisesti ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden kannattaa tehdä harjoittelusta työsopimus.

Ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa opiskelevan opiskelijan työharjoittelu perustuu pääsääntöisesti työsopimukseen ja se tehdään työsuhteessa yritykseen. Pelkkä harjoittelusopimus tehdään vain, jos työsuhteen tunnusmerkit eivät täyty.

Työharjoittelusta kannattaa allekirjoittaa työsopimus ja suorittaa harjoittelu oman alasi työtehtävissä mukauttaen ne vastaamaan tutkintosi vaatimuksia yhteistyössä työnantajan kanssa. Kun olet tehnyt työsopimuksen harjoittelun ajalle, parannat omaa asemaasi ja olet myös yrityksen työterveyshuollon sekä työsuojelun piirissä.

Muista pyytää harjoittelun jälkeen harjoittelupaikastasi työtodistus, joka helpottaa seuraavan työpaikan etsimistä.

Palkaton harjoittelu on valitettavasti yleistynyt. On olemassa lukuisia työnantajia, jotka eivät joko maksa harjoittelijoille palkkaa ollenkaan tai maksavat vain niin pientä korvausta, ettei sitä voida oikeasti pitää palkkana. Me Prossa olemme sitä mieltä, että harjoitteluista pitää maksaa tehtävien mukaista palkkaa. Useassa työehtosopimuksessamme onkin erikseen sovittu harjoittelijan palkasta.

Työharjoittelussa työnantaja nimeää sinulle työpaikkaohjaajan, joka toimii yhteyshenkilönäsi työpaikan ja koulun välillä. Hän suunnittelee työpaikalla tapahtuvaa oppimistasi, ohjaa ja tukee sinua työssäsi, mutta myös arvioi eri osapuolten kanssa oppimistasi sopimusten ja suunnitelmien mukaan. Ohjaajallesi kuuluu myös maksaa korvaus.

Oman alan ammattiliittoon kannattaa liittyä jo opiskeluaikana. Silloin saat apua esimerkiksi harjoittelun työsopimuksen tekemiseen tai neuvoja harjoittelupaikan työn tekemisen käytäntöihin liittyviin kysymyksiin. Pron opiskelijajäsenyys on maksuton ja saat samat edut kuin muutkin jäsenet. Ammattikorkeakoulusta valmistuvia jäseniämme ovat esimerkiksi insinöörit, rakennusmestarit, tradenomit ja laboratorioanalyytikot. Yliopistosta valmistuvia Pron jäseniä voivat olla kauppatieteilijät, diplomi-insinöörit ja luonnontieteilijät.

Toisen asteen opiskelija tulee työpaikalle koulutussopimuksen turvin, joka laaditaan oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Koulutussopimuksen mukaan harjoittelija ei ole työsuhteessa yritykseen, yrityksellä ei ole palkanmaksuvelvoitetta ja terveydenhoito hoituu koulun kautta.

Voit koulutussopimuksesta huolimatta solmia työsopimuksen työnantajan kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekemästäsi työstä maksetaan palkkaa työehtosopimuksen mukaan. Useassa Pron työehtosopimuksissa onkin määritelty harjoittelijan palkka. Usea yritys tarjoaa kuitenkin ateriakorvauksen ja kannustinrahan hyvin tehdystä työstä. Erilaisista mahdollisuuksista kannattaa jutella työnantajan edustajan kanssa.

Jos olet Pron opiskelijajäsen, saat apua ja vinkkejä neuvotteluihin Noste Urapalvelustamme maksutta.

Jos olet vähintään 15-vuotias, voit opiskella oppisopimuskoulutuksessa. Se on suosittu tapa hankkia ammattti, syventää omaa ammatillista osaamista tai hankkia kokonaan uutta osaamista. Käytännössä teet silloin määräaikaisen työsopimuksen yrityksen kanssa.

Oppisopimuskoulutus on päätoimista opiskelua ja vaatii oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja itsenäistä otetta. Pääosa opiskelusta tapahtuu käytännön tehtävissä työpaikalla. Sinulle räätälöidään henkilökohtainen opiskeluohjelma, jossa otetaan huomioon aikaisempi osaamisesi.

Teoriaopinnot ovat opiskelijalle maksuttomia. Koulutuksen järjestäjä, kuten oppisopimuskeskus tai -toimisto, maksaa työnantajallesi kulukorvausta ohjauksestasi aiheutuneista kuluista. Tekemästäsi työstä maksetaan vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa, joka on yleensä noin 70—80 % alan vastaavasta palkasta tai alimmasta taulukkopalkasta.

Työpaikalla sinulle nimetään vastuullinen kouluttaja joka vastaa työssäoppimisesi ohjauksesta ja kouluttamisesta työtehtäviin. Työnantajasi vastuulla on, että voit osallistua teoriaopintoihin henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaisesti. Koulutuksen päätyttyä saat työnantajalta todistuksen, joka sisältää arvion oppimastasi. Voit myös siirtyä koulutussopimuksesta oppisopimuskoulutukseen ja viimeistellä opintosi oppisopimuksessa.

Klikkaa käyntiin oma Työpaikkatutkasi

Työpaikkatutka on jäsenenä sinulle ilmainen palvelu, joka auttaa sinua löytämään omat mahdollisuutesi työpaikkojen ja tehtävänimikkeiden viidakosta.  Se kannattaa ottaa käyttöön, jos olet työpaikkaa vailla tai pohdit seuraavaa askelta urallasi. Saat valitsemiesi ehtojen perusteella sinulle sopivia työpaikkaehdotuksia säännöllisesti sähköpostiisi.

Puhelin ja jäsenkortti
Jäsennumero
Ota esiin jäsennumerosi jäsenkortistasi.
Proplus-ikoni
Proplus
Kirjaudu henkilökohtaisella jäsennumerollasi Proplussaan.
Tutka käynnissä
Aktivoi
Klikkaa tutkan kuvaketta Proplussassa ja määrittele omat hakuehtosi.
Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.