Hoppa till huvudinnehållet

Arbetarskyddet fungerar då människorna går glada hem från jobbet

Vuoden työsuojeluvaltuutettu Kalle Sallila
Kalle Sallila valdes till årets arbetarskyddsfullmäktig i Fackförbundet Pro. ”För mig innebär arbetarskyddet trygghet, hälsa, meningsfullt arbete och det att människor upplever sig vara uppskattade.”

Arbetarskyddet fungerar då människorna går glada hem från jobbet

Publicerad 30.04.2024 kl. 16:23
ProStoori
Text
Juho Paavola | Översättning Susanne Paetau
Bild Juho Paavola

Det var nog en fullständig överraskning.

Så kände Kalle Sallila, då han i mars fick veta att Fackförbundet Pro valt honom till årets arbetarskyddsfullmäktig. Han arbetar på Teknos fabrik i Rajamäki som arbetsledare i pulverfärgsproduktionen. De senaste två åren har han också varit arbetarskyddsfullmäktig för fabrikens 68 tjänstemän och högre tjänstemän.

– Arbetarna har sina egna fullmäktige och vi samarbetar hela tiden över personalgrupps- och avdelningsgränserna och främjar även varandras välbefinnande. Arbetarskydd är samspel som alla har nytta av, beskriver Sallila.

Kanske just den här attityden är orsaken till att valet inte var en överraskning för andra, fastän det var det för honom själv. Sallila är känd som en person som engagerar sig i sina uppgifter och hellre riktar strålkastarljuset på viktiga saker än på sig själv.

– Jag fick en verkligt bra känsla av priset. Arbetarskyddsfullmäktigens arbete är lite sådant att allt är bra då man inte hör något om någonting.

I racerfart från ersättare till att arbeta på allvar

Sallila kom till Teknos för 18 år sedan. Uppgiften som arbetarskyddsfullmäktig började lite av en slump för två år sedan. Sallila lovade ställa upp som vice, men fick snart lägga manken till då den tidigare arbetarskyddsfullmäktigen bytte uppgifter.

– Som arbetarskyddsfullmäktig står jag inför samma frågor som annars i egenskap av förman, nu funderar jag bara på samma frågor i lite vidare mening. Jag upplever det vara min skyldighet att sköta saker så att människorna har möjligast bra att vara här.

Arbetarskyddsuppgifterna tar emellan ett par timmar i veckan av Sallilas tid, ibland ett par dagar. Sallila motiveras av att han själv kan utveckla arbetskulturen.

Sålunda talar han gärna mycket om arbetskultur, för med arbetslivet har också arbetarskyddets roll ändrat och blivit mångsidigare.

– Traditionellt har man inom arbetarskyddet tänkt att ingens finger ska gå av i en maskin. Det är fortfarande viktigt, men jag ser vidare på arbetarskyddet. Min målsättning är att alla går friska hem från jobbet och kanske rentav på bättre humör än då man kom hit.

Inom arbetarskyddet har företaget och personalen gemensamma mål

Fabriken som tillverkar Teknos färger är en del av kemiska industrin, där det fysiska arbetarskyddet har långa anor. På fabriken måste man försäkra sig om att arbetena planeras och instrueras tryggt och att det till exempel finns tillräckligt med rätt sorts skyddsutrustning vid de enskilda arbetsplatserna. Utanför arbetsplatsen sitter Sallila också i kemiska industrins branschkommitté, där löntagar- och arbetsgivarförbunden tillsammans främjar arbetshälsa.

– Arbetarskyddet är tacksamt i den bemärkelsen att arbetstagarna och arbetsgivarna har ett gemensamt mål. Då arbetstagarna har det bra på jobbet syns det också i fabrikens resultat.

Sallila poängterar att det är viktigt att se arbetarskyddet som en helhet, som utvecklar arbetsplatsen till att bli allt bättre, i stället för som enskilda och fysiska risker. I tal dyker sådana teman upp som trakasserier och mobbning, som man på Teknos har nolltolerans mot.

Att ingripa i missförhållanden och coacha i arbetslivsfärdigheter är en viktig del av arbetarskyddet: också utmattning och arbetsrelaterade mentala problem orsakas ofta av dåligt arbetsklimat.

– Överlag är det en stor utmaning att upprätthålla mental hälsa på arbetsplatserna. Nuförtiden gräver man inte diken utan sitter vid datorn och utför olika uppgifter efter varandra och ofta ensamma. Speciellt i manliga branscher är det svårt att medge att man kan behöva hjälp. Det måste underlättas för alla.

Hedersomnämnande till Matias Erlund och Reima Palenius

Fackförbundet Pros jury gav utöver priset som Årets arbetarskyddsfullmäktig i Pro två hedersomnämnanden för utmärkt arbete arbetarskyddet till fromma. Hedersomnämnandena gick till Åbo Akademis arbetarskyddsfullmäktig Matias Erlund och tjänstemännens arbetarskyddsfullmäktig i Posti Palvelut Oy, Reima Palenius.

Matias Erlund får tack för sitt arbete som han gjort för de anställda vid Åbo Akademi under en tid som färgats av omställningsförhandlingar, överlåtelse av rörelse och personalförflyttningar. Medlemmarna och alla som företräds på arbetsplatsen är lyckliga över att Erlund är deras arbetarskyddsfullmäktig. Han har varit bra som arbetarskyddsfullmäktig och en trygg resurs på arbetsplatsen.

Erfarna Reima Palenius har å sin sida gett nya impulser för förbättringen av tjänstemännens arbetsförhållanden: som tjänstemännens första egna arbetarskyddsfullmäktig har han skapat en fungerande arbetarskyddskultur från intet. Tack vare sin goda förhandlingsförmåga och sitt strikta ingripande har han fått mycket till stånd för att förbättra tjänstemännens arbetshälsa.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.