Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsgivarens företag söker sig i konkurs – vad ska jag veta och hur får jag min lön?

mies katsoo tietokoneen ruutua
Arbetsgivarens konkurs är en utmanande situation och väcker många frågor. Kom ihåg de här sakerna vid konkurs så blir du inte utan lön.

Publicerad 21.09.2023 kl. 11:52
Nyheter

Vid konkurs kan ditt anställningsförhållande upphöra med två veckors uppsägningstid och du kan bli med lön innestående och andra fordringar gentemot företaget. I Finland finns ett lönegarantisystem som hjälper till att få fordringarna. Du får hjälp av förbundets anställningsjour och avtalsexperterna i regionen för att göra lönegarantiansökan.

Lönegarantin ska sökas inom tre månader från det fordringarna förfallit. Lönegarantin täcker olika fordringar, såsom löner och semesterpremier, högst upp till 19 000 euro. Skatter och begränsningar hör också till lönegarantisystemet.

Ansökan till lönegarantin görs digitalt på adressen https://www.ely-keskus.fi/palkkaturva eller med blankett, och det krävs stark identifiering. För ansökan behövs utredning om fordringarna och bilagor såsom arbetsavtal och lönespecifikationer. Ansökan behandlas inom ungefär sex månader.

Lönegarantin kan sökas av arbetstagaren själv, fackförbundet eller av konkursboet. Kom ihåg att ansöka om lönegaranti i tid, för fordringarna kan preskriberas.

Det finns begränsningar i lönegarantisystemet och vid misstanke om missbruk kan ansökningar avslås. Om din ansökan avslås kan du söka ändring i beslutet.

Kom ihåg att du ska själv betala medlemsavgiften till förbundet av lönegarantifordringarna. Du hittar mer information här om medlemsavgiften och om att betala den.