Työnantajan yritys hakeutuu konkurssiin – mitä minun pitää tietää ja kuinka saan palkkani?

mies katsoo tietokoneen ruutua
Työnantajan konkurssi on haastava tilanne ja herättää paljon kysymyksiä. Muista nämä asiat konkurssitilanteessa, niin et jää palkatta.

Julkaistu 19.09.2023 klo 08:00

Konkurssitilanteessa työsuhteesi voi päättyä kahden viikon irtisanomisajalla, ja sinulle voi jäädä palkkaa ja muita saatavia yhtiöltä. Suomessa on palkkaturvajärjestelmä, joka auttaa saatavien saamisessa. Apua palkkaturvahakemuksen tekemiseen saat liiton työsuhdepäivystyksestä sekä alueen asiantuntijoilta.

Palkkaturvaa on haettava kolmen kuukauden kuluessa saatavien erääntymisestä. Palkkaturva kattaa erilaisia saatavia, kuten palkat ja lomarahat, enimmillään 19 000 euroon saakka. Palkkaturvaan liittyy myös veroja ja rajoituksia.

Hakemus palkkaturvaan tehdään sähköisesti osoitteessa https://www.ely-keskus.fi/palkkaturva tai lomakkeella, ja se vaatii vahvan tunnistautumisen. Hakemuksen yhteydessä tarvitaan selvitys saatavista ja liitteitä, kuten työsopimuksen ja palkkalaskelmat. Hakemus käsitellään noin kuuden kuukauden kuluessa.

Palkkaturvaa voi hakea työntekijä itse, työntekijäjärjestö tai konkurssipesä. Konkurssipesä voi myös tehdä hakemuksen puolestasi. Muista hakea palkkaturvaa ajoissa, sillä saatavat voivat vanhentua.

Palkkaturvajärjestelmässä on rajoituksia, ja väärinkäytösepäilyissä hakemuksia voidaan evätä. Jos hakemuksesi hylätään, voit hakea muutosta päätökseen.

Muistathan, että joudut itse maksamaan liiton jäsenmaksun palkkaturvasaatavista. Jäsenmaksuista ja sen maksamisesta löydät lisää tietoa täältä.