Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro ordnar politiska arbetsnedläggelser 1.2–2.2.2024

Ulosmarssi talvi 2
Fackförbundet Pro ordnar arbetsnedläggelser på separat utsedda arbetsplatser inom industrin 1.2– 2.2.2024.

Fackförbundet Pro ordnar politiska arbetsnedläggelser 1.2–2.2.2024

Publicerad 03.01.2024 kl. 11:43
Nyheter

Fackförbundet Pro gav 28.12 strejkvarsel och meddelade om två dygn långa arbetsnedläggelser.  Strejkerna omfattar uppgifter i enlighet med kemiska branschens tjänstemannaavtal på separat utsedda arbetsplatser.

Den två dygn långa strejken gäller arbetsturer som börjar mellan 1.2.2024 klockan 00.00 och 2.2.2024 klockan 24.00.

Verksamhetsställena som omfattas av arbetsnedläggelse

Syftet med strejkerna är att påverka regeringens planerade ändringar i arbetslagstiftningen, vilka försämrar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst. Orpos regering ämnar försvaga arbetstagarnas uppsägningsskydd, underlätta ingående av omotiverade visstidsanställningar, förkorta tiden för meddelande om permittering till en vecka, ändra den första sjukledighetsdagen till oavlönad och skära i den sociala tryggheten, såsom i det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet och bostadsbidraget.

– Pros skyldighet är att försvara tjänstemännens, chefernas och de sakkunnigas anställningsvillkor inför försämringar. Regeringen Orpo har vägrat lyssna och genuint förhandla om förnyelserna, varför Pros styrelse var tvungen att fatta beslut om att utvidga organisationsåtgärderna, så att vi får våra medlemmars röst hörd i beslutsfattande som berör dem, säger Pros ordförande Jorma Malinen.

Pro kräver att Finlands regering genuint förhandlar om arbetslagstiftningen tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna och att arbetslivet förnyas jämlikt även med beaktande av löntagarnas behov.

– Vi önskar fortfarande att en förhandlingskontakt mellan regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna hittas och att vi kan utveckla arbetslivet tillsammans genom gemensamt avtalande, såsom det vida uppskattade finländska sättet varit i årtionden, säger Jorma Malinen.