Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro ordnar politiska arbetsnedläggelser i livsmedelsbranschen

Fackförbundet Pro ordnar arbetsnedläggelser på separat utvalda arbetsplatser i livsmedelsbranschen under vecka 50.

Fackförbundet Pro ordnar politiska arbetsnedläggelser i livsmedelsbranschen

Publicerad 11.12.2023 kl. 16:20
Nyheter

Fackförbundet Pro har gett strejkvarsel för den här veckan. Strejkerna berör arbeten som omfattas av kollektivavtalet Pro förhandlat på nedan listade arbetsplatser inom livsmedelsindustrin. Strejkerna gäller arbetsskift som börjar inom tidsintervallen i strejkvarslet.

Verksamhetsställena som omfattas av arbetsnedläggelser.

Syftet med stridsåtgärderna är att påverka de av regeringen planerade ändringarna i arbetslagstiftningen som försämrar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst.

Pro kräver att lagarna genuint bereds tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna och att arbetslivet förnyas jämlikt med beaktande även av löntagarnas behov.

– Pro kommer inte att godkänna regeringens omfattande försämringar i de finländska arbetstagarnas ställning. Vi försvarar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst. Eftersom regeringen fortsätter att ensidigt diktera, fortsätter och utvidgar vi strejkerna, säger Pros ordförande Jorma Malinen.