Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro utvidgar politiska arbetsnedläggelserna vecka 7

Jorma Malinen
Fackförbundet Pro arrangerar arbetsnedläggelser på separat valda arbetsplatser inom livsmedelsbranschen och kemiska branschen under vecka 7.

Fackförbundet Pro utvidgar politiska arbetsnedläggelserna vecka 7

Publicerad 08.02.2024 kl. 11:22
Nyheter

Fackförbundet Pro har varslat om nya strejker för nästa vecka. Strejkerna omfattar arbete i enlighet med kollektivavtalet för tjänstemännen i livsmedelsindustrin i separat listade företag. Strejkerna i livsmedelsindustrin omfattar arbetsturer som börjar inom tiderna som anges i strejkvarslet.

Verksamhetsställen som omfattas av arbetsnedläggelse

Pro har varslat om nya strejker också i kemiindustrin. Den varslade arbetsnedläggelsen gäller arbetsturer som börjar mellan 14.2.2024 klockan 00.00 och 16.2.2024 klockan 24.00. Arbetsnedläggelsen omfattar arbete i enlighet med kemiska branschens tjänstemannaavtal i följande företag och på följande verksamhetsställen:

• Bayer Oy Åbo

• Bayer Nordic SE Åbo

• Teknos Group Oy

Arbetsnedläggelsen gäller också tjänstemän i andra företags tjänst, vilka arbetar på ifrågavarande verksamhetsställen i uppgifter i enlighet med kemiska branschens tjänstemannaavtal.

Pro fortsätter och utvidgar strejkerna då regeringen inte ämnar ge efter en tum med arbetslivsförsämringarna och inte genuint förhandla med arbetstagarna.

–Trepartsarbetsgrupperna, som minister Satonen upprepar i sina tal, har hittills varit bara teater utan äkta påverkningsmöjligheter och statsminister Orpo konstaterade senast i lördags i TV1:s Morgonettan, att regeringen inte backar i fråga om försämringen av anställningsvillkoren och den sociala tryggheten.  Vi har inte andra möjligheter än att fortsätta arbetsnedläggelserna, konstaterar Pros ordförande Jorma Malinen.

Pros målsättning är att det förhandlas om förändringarna med arbetsmarknadsparterna och att löntagarnas synpunkter beaktas i beslutsfattandet.