Hoppa till huvudinnehållet

Förhandlingsresultat för teknologiindustrins tjänstemän – strejken inhiberas och övertidsförbudet upphör

Sovintoesitys hyväksytty
Fackförbundet Pro och Teknologiindustrins arbetsgivare uppnådde ett förhandlingsresultat idag torsdag i förhandlingar under ledning av förlikningsmannen. I och med förhandlingsresultatet upphör övertidsförbudet och Pros varslade strejk inhiberas.

Publicerad 13.01.2022 kl. 21:07
Nyheter

Samförstånd nåddes om löneuppgörelsen, som var det sista som var öppet. Enligt den uppnådda avtalsuppgörelsen förhandlas det i första hand lokalt med förtroendemannen om lönehöjningarna år 2022. Om lokal löneuppgörelse inte uppnås höjs alla tjänstemäns löner med 1,5 procent från 1.3.2022 eller från början av närmast därpå följande lönebetalningsperiod. Därtill delar arbetsgivaren till tjänstemännen en företags- eller arbetsplatspott som är 0,4 procent.

Lönerna enligt svårighetsklass, tilläggen samt ersättningarna till förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig höjs från 1.3.2022 med 1,9 procent.