Hoppa till huvudinnehållet

Hantera arbetsstress

Hälften av förlorade arbetsdagar beror på stress i arbetet och andra psykosociala risker, visar undersökningar. Hur kan man hantera dem?

Psykosociala risker och arbetsrelaterad stress påverkar avsevärt människors hälsa och verksamheten på arbetsplatserna. Den Europeiska arbetsmiljöveckan 2015 firas 19–23 oktober och den är en del av kampanjen Friska arbetsplatser förebygger stress. Hälften av européerna upplever att arbetsstress är vanligt på arbetsplatsen.

Riskfaktorer kan vara för stora och motstridiga krav på arbetet, små möjligheter att hantera arbetet, fortlöpande brådska och tidspress, bristfällig kommunikation och brist på stöd, mobbning eller osakligt bemötande eller dåligt skött organisationsförändring och osäkerhet om arbetsplats.

Belastande arbetsförhållanden kan ha betydande negativ inverkan på arbetstagarens hälsa.

– Arbetsrelaterad stress och andra psykosociala risker orsakar enligt forskning åtminstone hälften av förlorade arbetsdagar, berättar arbetsmiljö- och jämställdhetsexpert Tanja Lehtoranta från Fackförbundet Pro.

Arbetarskyddslagen (738/2002) förpliktar arbetsgivaren att bedöma arbetets hälso- och säkerhetsrisker.

– Genom identifiering av risker, bedömning och planenliga åtgärder kan man avsevärt påverka arbetsförhållandena och arbetstagarnas välbefinnande. det här syns på arbetsplatserna som minskning av sjukfrånvaro, motiverade arbetstagare och förbättrad arbetshälsa, berättar Lehtoranta.

Pro Nyheter / Nina Tuomainen
Översättning Susanne Paetau