Hoppa till huvudinnehållet

I planerings- och konsultbranschens kollektivavtalsförhandlingar har man utbytt målsättningar

Suunnittelu- ja konsulttialan neuvotteluissa on esitelty tavoitteet.
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar i planerings- och konsultbranschen fortsatte fredagen den 12 november. På mötet gick man igenom Pros avtalsmålsättningar.

Publicerad 15.11.2021 kl. 16:17
Nyheter

Pro eftersträvar en löneuppgörelse som utvecklar medlemmarnas köpkraft. Målsättningar är dessutom beaktande av distansarbete, utvecklande av arbetshälsan och förbättrande av förutsättningarna för lokalt avtalande. Målsättningen är också att främja jämställdhet och likvärdighet bland annat genom att beakta familjeledighetsreformen i kollektivavtalet.

I förhandlingarna har man nu hört båda parters målsättningar. Diskussionen om löneuppgörelse har inte kunnat påbörjas.

– Det är så väldigt mycket som ska förhandlas och det finns inte särskilt många förhandlingstider. Större ändringar i kollektivavtalet kräver att frågorna behandlas omsorgsfullt. Tillräcklig tid måste reserveras för det här, konstaterar förhandlingsdelegationens ordförande Veli-Matti Salminen.

Förhandlingarna fortsätter onsdag 17.11.  Pro arrangerar torsdag 18.11 ett webbinarium om förhandlingsläget för de förtroendevalda i branschen.