Hoppa till huvudinnehållet

I teknologiindustrins kollektivavtalsförhandlingar behandlades lokalt avtalande och förtroendemannens ställning

Neuvottelijat_tes-pöydässä
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar i teknologiindustrin fortsatte igår den 11 november. I förhandlingarna behandlades bland annat sociala bestämmelser, lokalt avtalande och förtroendemannens ställning.

Publicerad 12.11.2021 kl. 12:32
Nyheter

Många frågor i anslutning till anställningsvillkor är ännu öppna i förhandlingarna. Man har ännu inte kunnat inleda diskussionen om löneuppgörelsen.

– Det har tagit överraskande lång tid bara att gå igenom parternas textmålsättningar. Hoppas vi nästa vecka äntligen kan närma oss varandra i målsättningarna, konstaterar förhandlingsdelegationens ordförande Pasi Heikkinen.

Pros förhandlingsdelegation för teknologiindustrin sammanträder nästa vecka för att diskutera om förhandlingsläget.

– Nu verkar det troligt att vi inte når ett genombrott nästa vecka, fortsätter Heikkinen.

Pro eftersträvar i förhandlingarna en löneuppgörelse som utvecklar medlemmarnas köpkraft. Andra målsättningar för förhandlingarna är främjande av jämställdhet och likvärdighet, bland annat genom att beakta familjeledighetsreformen i kollektivavtalet, utvecklande av arbetshälsa och beaktande av ökat distansarbete i kollektivavtalet samt förbättrande av förutsättningarna för äkta lokalt avtalande.