Hoppa till huvudinnehållet

I teknologiindustrins kollektivavtalsförhandlingar inleddes diskussionerna om löneuppgörelse

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar i teknologiindustrin fortsatte idag den 29 november. De öppna textfrågorna har nu gåtts igenom och diskussionen om lönerna har inletts.

Publicerad 29.11.2021 kl. 16:38
Nyheter

Förhandlingarna fortsätter i morgon tisdagen den 30 november. Pro försöker uppnå förhandlingsresultat under november, men om förhandlingsresultat inte uppnås i morgon, börjar avtalslöst läge i onsdag 1.12.2021.

Avtalslöst läge och kollektivavtalets efterverkan

Kollektivavtalet för tjänstemännen i teknologiindustrin löper ut den 30 november.

Under avtalslöst läge är kollektivavtalets efterverkan i kraft. Det betyder att anställningsvillkoren bestäms utgående från kollektivavtalet som redan löpt ut. Exempelvis bör tjänsteårstillägg betalas normalt i samband med lönen i december. Också lokala avtal som träffats på basis av kollektivavtalet är i kraft. I avtalslöst läge kan man likväl inte ingå nya lokala avtal.

Om förhandlingsresultat inte uppnås är det möjligt att under avtalslöst läge vid behov använda påtryckningsåtgärder från 1.12.2021 för att uppnå avtal. Pro informerar separat om eventuella stridsåtgärder.