Teknologiateollisuuden tes-neuvotteluissa aloitettiin keskustelut palkkaratkaisusta

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat
Ammattiliitto Pron teknologiateollisuuden tes-neuvotteluita jatkettiin tänään 29. marraskuuta. Avoinna olleet tekstikysymykset on nyt käyty läpi, ja keskustelut palkoista on aloitettu.

Julkaistu 29.11.2021 klo 16:30

Neuvotteluita jatketaan huomenna tiistaina 30. marraskuuta. Pro pyrkii saavuttamaan neuvottelutuloksen marraskuun aikana, mutta jos neuvottelutulosta ei saavuteta huomenna, keskiviikkona 1.12.2021 alkaa sopimukseton tila.

Sopimukseton tila ja työehtosopimuksen jälkivaikutus

Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen voimassaolo päättyy 30. marraskuuta.

Sopimuksettomassa tilassa on voimassa työehtosopimuksen jälkivaikutus. Se tarkoittaa, että työehdot määräytyvät jo päättyneen työehtosopimuksen perusteella. Esimerkiksi palvelusvuosilisä tulee maksaa joulukuun palkan yhteydessä normaalisti. Myös paikalliset työehtosopimuksen perusteella tehdyt paikalliset sopimukset ovat voimassa. Sopimuksettomassa tilassa ei kuitenkaan voida solmia uusia paikallisia sopimuksia.

Jos neuvottelutulosta ei saavuteta, sopimuksettoman tilan aikana voidaan tarvittaessa käyttää painostuskeinoja sopimuksen saavuttamiseksi 1.12.2021 alkaen. Pro tiedottaa mahdollisista työtaistelutoimenpiteistä erikseen.