Hoppa till huvudinnehållet

”Inget behov av speciellt moderata lönehöjningar”

Teollisuusyritys kuvattuna ylhäältä
BildShutterstock
Teollisuusyritys kuvattuna ylhäältä
Kollektivavtalsmålsättningarna för Pros teknologiindustri stöder utveckling av arbetslivet och likvärdighet. Löneuppgörelse med tonvikt på allmänna förhöjningar skulle förbättra alla medlemmars köpkraft.

De flesta av Pros kollektiv-, arbetskollektiv- och tjänstekollektivavtal löper ut mellan november 2024 och april 2025. I de här avtalen bestäms bland annat lönehöjningar, arbetstider, semesterpremie/-penning samt lön vid sjukdom och familjeledighet i en viss bransch. Förhandlingsomgången körde i gång med teknologiindustrin den 18 september.

Teknologiindustrins förhandlingsmål grundar sig på medlemsenkäter som gjordes i våras och på förbundets allmänna riktlinjer. Löneuppgörelsen ska förbättra medlemmarnas köpkraft och vi vill utveckla lönesystemet så att det bättre betjänar arbetsplatserna. Vi vill dessutom stöda medlemmarna att utveckla sin kompetens.

– Vårt mål är att kollektivavtalet skulle garantera en möjlighet att förkorta arbetstiden på grund av studier. Vi eftersträvar också likvärdig avlönad familjeledighet för båda föräldrarna, berättar Petteri Halvari, ansvarig branschombudsman i Pro.

Avtalsförhandlingarna är en laggren

Pro förhandlar om kollektivavtalet för tjänstemännen i teknologiindustrin med Teknologiindustrins arbetsgivare rf. Pros förhandlare är förhandlingsdelegationens ordförande Pasi Heikkinen, vice ordförande Osmo Salo, Pros ordförande Jorma Malinen, direktör Anssi Vuorio samt de ansvariga branschombudsmännen Petteri Halvari, Roni Jokinen och Kaisa Ylitalo.

Branschens förtroendepersoner sammankom i slutet av september till förhandlingsdagar för att diskutera kollektivavtalsmålsättningarna och situationen i början av förhandlingarna. Stämningen var sporrande men realistisk. ”En svår och utmanande situation”, konstaterade en deltagare. Å andra sidan har man stark tilltro till förhandlingarna: ”Vi går till förhandlingarna med ett stramt drag kring munnen och kommer tillbaka med ett vinnarleende på läpparna.”

– Förtroendepersonernas hälsning på förhandlingsdagarna var klar: Håll fast vid målsättningarna, berättar Pasi Heikkinen.

– Förhandlingarna förs igen i ekonomiskt osäkert läge. Tjänstemännens köpkraft har försvagats under de senaste åren och ekonomin håller först på och vänder uppåt. Å andra sidan är arbetsgivarförbundets syn att vi lyckats avtala om lönehöjningar som stött Finlands konkurrenskraft. Vi har alltså inte behov att speciellt moderata lönehöjningar, fortsätter Heikkinen.

I oktober förhandlar vi med arbetsgivarnas företrädare ungefär en gång i veckan. Arbetet fortsätter intensivt även mellan förhandlingsmötena.

Läs mer här om teknologiindustrins förhandlingar.