”Ei tarvetta erityisen maltillisiin palkankorotuksiin”

Teollisuusyritys kuvattuna ylhäältä
KuvaShutterstock
Teollisuusyritys kuvattuna ylhäältä
Pron teknologiateollisuuden tes-tavoitteet tukevat työelämän kehittämistä ja yhdenvertaisuutta. Yleiskorotuspainotteinen palkkaratkaisu parantaisi kaikkien jäsenten ostovoimaa.

Useimmat Pron solmimat työ- ja virkaehtosopimukset päättyvät marraskuun 2024 ja huhtikuun 2025 välisenä aikana. Näissä sopimuksissa määritellään muun muassa tietyn alan palkankorotukset, työajat, lomaraha sekä palkka sairauden ja vanhempainvapaiden ajalta. Neuvottelukierroksen starttasi teknologiateollisuus 18. syyskuuta.

Teknologiateollisuuden neuvottelutavoitteet perustuvat keväällä tehtyihin jäsenkyselyihin sekä liiton yhteisiin linjauksiin. Palkkaratkaisun on parannettava jäsenten ostovoimaa, ja palkkausjärjestelmää halutaan kehittää paremmin työpaikkoja palvelevaksi. Lisäksi haluamme tukea jäsentemme mahdollisuuksia kehittää osaamistaan.

– Tavoitteenamme on, että työehtosopimus (tes) takaisi mahdollisuuden työajan lyhentämiseen opiskelun vuoksi. Tavoittelemme myös yhdenvertaista palkallista perhevapaata molemmille vanhemmille, Pron sopimusalavastaava Petteri Halvari kertoo.

Sopimusneuvottelut ovat joukkuelaji

Pro neuvottelee teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksesta Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n kanssa. Pron neuvottelijat ovat neuvottelukunnan puheenjohtaja Pasi Heikkinen, varapuheenjohtaja Osmo Salo, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, johtaja Anssi Vuorio sekä sopimusalavastaavat Petteri Halvari, Roni Jokinen ja Kaisa Ylitalo.

Alan luottamushenkilöt kokoontuivat syyskuun lopussa neuvottelupäiville keskustelemaan tes-tavoitteista ja tilanteesta neuvotteluiden alussa. Tunnelma oli kannustava mutta realistinen. ”Vaikea ja haastava tilanne”, totesi eräs osallistujista. Toisaalta neuvottelijoihin luotettiin vahvasti: ”Lähdetään neuvotteluun suu tiukalla ja poistutaan niistä voitonhymy huulilla!”

– Luottamushenkilöiden viesti neuvottelupäivillä oli selvä: Pitäkää kiinni tavoitteista, Pasi Heikkinen kertoo.

– Neuvottelut käydään jälleen talouden kannalta epävarmassa tilanteessa. Toimihenkilöiden ostovoima on heikentynyt viime vuosina, ja talouden kasvu on vasta käynnistymässä. Toisaalta työnantajaliiton näkemys on, että olemme onnistuneet sopimaan palkankorotuksista, jotka ovat tukeneet Suomen kilpailukykyä. Eli meillä ei ole tarvetta erityisen maltillisiin palkankorotuksiin, Heikkinen jatkaa.

Lokakuussa neuvottelemme työnantajien edustajien kanssa noin kerran viikossa. Työ jatkuu tiiviinä myös neuvottelutapaamisten välillä.

Lue lisää teknologiateollisuuden neuvotteluista täältä.