Hoppa till huvudinnehållet

Kollektivavtalsförhandlingarna fortsatte för tjänstemännen i teknologiindustrin

Neuvottelijat istuvat neuvotteluhuoneessa.
Förhandlingarna om nytt kollektivavtal för tjänstemännen i teknologiindustrin fortsatte idag. Det ikraftvarande kollektivavtalet löper ut i slutet av november.

Kollektivavtalsförhandlingarna fortsatte för tjänstemännen i teknologiindustrin

Publicerad 03.11.2021 kl. 16:35
Nyheter

Teknologiindustrins förhandlare träffades idag den 3 november. I förhandlingen presenterade Teknologiindustrins huvudekonomist Petteri Rautaporta de ekonomiska utsikterna i branschen. Under förhandlingen genomgicks parternas målsättningar och överenskoms om tidtabellen för de fortsatta förhandlingarna.

Förhandlingsdelegationens ordförande Pasi Heikkinen konstaterade efter förhandlingen att tidtabellen är ytterst stram för att gå igenom alla de ärenden som är på bordet. Förhandlarna träffas nästa gång fredag 5.11.

I förhandlingarna eftersträvar Pro en löneuppgörelse som utvecklar medlemmarnas köpkraft. Andra målsättningar är främjande av jämställdhet och likvärdighet, bland annat genom att i kollektivavtalet beakta reformen av familjeledigheterna, utvecklande av arbetshälsa och att i kollektivavtalet beakta det ökade distansarbetet samt att förbättra förutsättningarna för äkta lokalt avtalande.