Hoppa till huvudinnehållet

Medlingsresultat i planerings- och konsultbranschen – övertidsförbudet upphör och strejken inhiberas

neuvottelu
Fackförbundet Pro och Teknologiindustrins arbetsgivare godkände medlingsbudet i planerings- och konsultbranschens arbetstvist. Branschens övertidsförbud upphör och strejken inhiberas.

Publicerad 13.01.2022 kl. 21:01
Nyheter

Enligt medlingsbudet förhandlas det i första hand om lönehöjningarna år 2022 lokalt med förtroendemannen. Om lokal löneuppgörelse inte nås höjs alla tjänstemäns löner med 1,1 procent från 1.3.2022 eller från början av närmast därpå följande lönebetalningsperiod. Därtill delar arbetsgivaren till tjänstemännen en företags- eller arbetsplatspott som är 0,8 procent.

Lönetabellen, tjänsteårstilläggen samt ersättningarna till förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig höjs från 1.3.2022 med 1,9 procent.