Hoppa till huvudinnehållet

Parternas ståndpunkter om löneuppgörelsen möts inte i planerings- och konsultbranschens förhandlingar

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar i planerings- och konsultbranschen fortsatte igår 15.12. Parternas ståndpunkter om löneuppgörelsen har inte närmat sig varandra. Förhandlingarna fortsätter i måndag.

Publicerad 16.12.2021 kl. 10:26
Nyheter

Fackförbundet Pros och Teknologiindustrins arbetsgivares förhandlare träffades onsdagen den 15 december för elfte gången. Man har redan tidigare nått samförstånd om texterna. Nu behandlades endast löneuppgörelsen.

Arbetsgivarförbundet har inte rört sig ett dyft från det ursprungliga förslaget. Pros förhandlingsgrupp konstaterar att löneförhöjningen som arbetsgivarsidan erbjuder är helt otillräcklig för att utveckla köpkraften för branschens tjänstemän eller ens bevara den på nuvarande nivå. Pro eftersträvar en löneuppgörelse som tryggar utveckling av köpkraften för alla medlemmar.

Pros förhandlare grämer sig mest över att arbetsgivarsidan ännu inte är redo för allmänna förhöjningar.

– Åt oss duger inte en modell där arbetsgivaren utan styrning av kollektivavtalet bestämmer hur stor löneförhöjning var och en tjänsteman får, konstaterar förhandlingsdelegationens ordförande Veli-Matti Salminen.

– Pro håller fast vid att vi sköter om varje medlems inkomstutveckling, fortsätter förhandlingsdelegationens vice ordförande Joanna Leino.

Parterna fortsätter förhandlingarna måndag 20.12.