Osapuolten näkemykset palkkaratkaisusta eivät kohtaa suunnittelu- ja konsulttialan neuvotteluissa

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat
Ammattiliitto Pron suunnittelu- ja konsulttialan tes-neuvotteluita jatkettiin eilen 15.12. Neuvotteluosapuolten näkemykset palkkaratkaisusta eivät ole lähentyneet toisiaan. Neuvottelut jatkuvat ensi maanantaina.

Julkaistu 16.12.2021 klo 09:06

Ammattiliitto Pron ja Teknologiateollisuuden työnantajien neuvottelijat tapasivat keskiviikkona 15. joulukuuta 11. kerran. Teksteistä on saavutettu yhteisymmärrys jo aikaisemmin. Nyt neuvotteluissa käsiteltiin ainoastaan palkkaratkaisua.

Työnantajaliitto ei ole liikkunut piiruakaan alkuperäisestä esityksestään. Pron neuvotteluryhmä toteaa, että työnantajapuolen tarjoama palkankorotus on täysin riittämätön kehittämään alan toimihenkilöiden ostovoimaa tai edes säilyttämään sen nykytasolla. Pro tavoittelee kaikkien jäsenten ostovoiman kehittymisen turvaavaa palkkaratkaisua.

Pron neuvottelijoita hiertää eniten se, että työnantajapuoli ei ole vieläkään valmis yleiskorotuksiin.

– Meille ei kelpaa malli, jossa työnantaja päättää ilman työehtosopimuksen ohjausta, minkä suuruinen palkankorotus kullekin toimihenkilölle maksetaan, neuvottelukunnan puheenjohtaja Veli-Matti Salminen toteaa.

– Pro pitää kiinni siitä, että jokaisen jäsenen ansioiden kehittymisestä huolehditaan, neuvottelukunnan varapuheenjohtaja Joanna Leino jatkaa.

Osapuolet jatkavat neuvotteluita maanantaina 20.12.