Hoppa till huvudinnehållet

Planerings- och konsultbranschens kollektivavtalsförhandlingar avbröts resultatlösa

Tes-neuvottelut jatkuvat
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar för planerings- och konsultbranschen fortsatte idag 28.12. I förhandlingarna nåddes inte ännu heller samförstånd om löneuppgörelsen. Förutsättningar för att fortsätta förhandlingarna sågs inte och nya förhandlingstider bestämdes inte.

Publicerad 28.12.2021 kl. 14:32
Nyheter

Fackförbundet Pros och Teknologiindustrins arbetsgivares förhandlare träffades igen tisdag 28.12. Parternas syn på löneuppgörelsens innehåll och nivå är långt från varandra. Julpausen hjälpte inte för att minska skillnaden i synsätt, konstaterade förhandlingsdelegationens ordförande Veli-Matti Salminen.

- Båda parterna håller hårt fast vid sin egen ståndpunkt, fortsätter förhandlingsdelegationens vice ordförande Joanna Leino.

Det sågs inte förutsättningar för att fortsätta förhandlingarna.

Pro förutsätter att löneuppgörelsen tryggar en utveckling av varje medlems köpkraft. En annan slags uppgörelse skulle betyda sänkning av lönen för en del tjänstemän. Arbetsgivarnas erbjudande är inte till sin nivå tillräcklig ens för att täcka den förutspådda ökningen av levnadskostnader. I den ingår heller inte allmän höjning som betalas till varje tjänsteman.

Förhandlingsdelegationen för planerings- och konsultbranschen samlas i morgon 29.12 för att behandla förhandlingsläget och eventuella fortsatta åtgärder.