Hoppa till huvudinnehållet

Pros ordförandekandidat: Maria Mäkynen

Mari Mäkynen on Pron yhteiskuntasuhdejohtaja
Pros nya ordförande väljs i representantskapet i november. Vi ställde samma frågor till alla Pros ordförandekandidater. Här är Maria Mäkynens svar på våra frågor.

Namn, ålder, bostadsort och utbildning?

Maria Mäkynen, 36, Lahtis, magister i samhällsvetenskaper och pedagogie magister

Förtroendeuppdrag och uppgifter i Pro?

Som Pros direktör för samhällsrelationer ansvarar jag för förbundets samhälleliga intressebevakning, kommunikation, studerandeverksamhet, medlemstjänster och utbildningstjänster, med sammanlagt 37 av våra toppexperter.

Vilken skulle vara den viktigaste uppgiften, som du skulle ta dig an som ordförande i Pro?

I nuvarande brytningstid på arbetsmarknaden och i arbetslivet finns det inte ett sätt för att förbundets situation skulle förändras snabbt. För mig som ordförande skulle det viktigaste vara att öka och förstärka den kollektiva styrkan för att trygga förhandlingsstyrkan. Det förutsätter stark representation av Pros mångsidiga medlemskår, professionell ledning av förhandlingsorganisationen samt progressiv visionering av arbetslivet tillsammans med Pros förtroendepersoner och medlemmar. Medlemmarna och de aktiva utgör kärnan. Förtroendemännen är kärnans synliga hårda skal.

Hurdan ordförande skulle du vara?

En yrkesmässig ledare, som modigt och synligt med stolthet företräder Pro. Jag känner arbetslivsutmaningarna såväl inom Pros fält, i den akademiska diskussionen som i ungas diskussioner i sociala medier och vi måste kunna svara på dem alla. Ordförande bör vara ute på fältet, känna arbetsmarknadsorganisationerna och samarbetsnätverken samt kunna locka nya Pro-medlemmar för att stärka förhandlingsstyrkan. Den kollektiva styrkan bör aktiveras till ett kraftlag.

Hur ser du på Pros framtid?

Situationen är på många sätt svår, men tillsammans är vi starka. Arbetsmarknadssystemet har de senaste åren splittrats och politiserats. Organisationsgraden har för sin del sjunkit, speciellt bland unga. Cheferna och tjänstemännen upplever oftare än andra yrkesgrupper utmattning i sitt arbete. Pro bör vara innovativ och förnyande. Det är nödvändigt att bli inflytelserikare och stärka Pros relevans även för en ny generation. Pro måste vara ett förnyande framtidsförbund, där det i kärnan finns en stark intressebevakning, konstruktiv avtalskultur samt modiga öppningar om arbetslivet som härleds från människors vardag, till exempel för att stärka ledarskap och psykosocial trygghet. Pro bör vara en proaktiv utvecklare av arbetslivet.

Vilket är ditt budskap till Pro-medlemmarna?

Vi har skäl att vara stolta över vad vi gör tillsammans för ett bättre arbetsliv och synligare eftersträva förståelse och medvetenhet för det viktiga arbete som Pro-medlemmarna gör på arbetsplatser och i regionerna. Sakkunnigarbete kommer att öka också i fortsättningen och finländarna, även nya generationer, förtjänar ett starkt förbund nu och i framtiden. Omvälvningarna i arbetet utmanar arbetslivet och förbunden och hotar försvaga tryggheten i arbetslivet då de sprider sig alltmer, bland annat då artificiella intelligensen utvecklas och den gröna övergången avancerar. Tillsammans kan vi göra förändringen trygg och förbättra arbetslivet. Det kräver modiga öppningar och lösningar på nya utmaningar.

Var kan jag läsa mer om dina tankar?

Jag skriver om mina tankar under eget namn Maria Mäkynen i Instagram, X och Facebook samt på min hemsida www.mariamakynen.fi.